Renovering av Apollo med Husqvarnamotor

Fråga: Hjälper en bekant med en Apollo troligtvis 1950 med HVA 118 cc motor av den äldre typen modell 24 med tvärspolning. Har två uppgifter på årsmodell – 1950 eller 1953. Den skall vara klarblå metallic och motorn är en tvärspolad HVA mod 24 dvs fram tom 1950. Vill minnas att nya motorn mod 27 kom redan 1950? Men Husqvarna kanske passade på att kränga gamla motorer till konkurrenterna Apollo, Monark och även Rex vad jag kan förstå.

Tändplattan saknades och upptäckte då att exempelvis tändplattor från JB 150 och Husqvarna samt JB 128 är olika. De har annorlunda hålbild så det är alltså inte bara svänghjulet som skiljer.  Dessutom har JB 150 en extra en tredje spole med tunn tråd. Är den tänkt som en laddspole för batteri?

Tillbaka till Apollon: Strömmatningskabeln till ljusspolen har ett lödöra på sig. Har studerat reservdelskataloger från HVA mod 24, men kan inte se tydligt om det ska finnas en extra kopplingspunkt för ledningen. Den ”nya” tändplattan har inlödd kabel som går direkt till anslutningsskruven.

1. Känner du till om det finns ytterligare olika typer av tändplattor av Stensholms för de gamla Husqvarnamotorerna ?

2. Kickspärren kuggar över vid relativt lätt belastning. Är detta ett typiskt Husqvarnaproblem? Kan inte se att de är speciellt slitna har jämfört med tom nya drev. Se bilder. De plana ytor du ser i bilden som är blanka är även plana på nya drev. Upptäckte även att det finns minst 3 varianter på kickspärrs drev.

  • 16 tänder med rakskurna kuggar för kickdrevet.
  • 16 tänder med snedskurna kuggar för kickdrevet.
  • 4 tänder med rakskurna kuggar för kickdrevet.

Är kickkonstruktionen på Husqvarna ett känt problem? Med tanke på alla de olika varianterna av densamma?

3. Vill också veta hur fotväxelsystemet ska hänga ihop. Det är en vippspak för typ tå och häl som på något vis skall kopplas ihop med växelarmen med spiralfjäder se bifogad bild

4. Vet du något om vilka färger cykeln fanns med? Denna Apollo skall vara djupblå metallic ungefär som Monark Blue Fighter fast lite mörkare nyans med lite vita linjer och förmodligen ha röda tanksidor. Har kollat bilder på nätet vanligast är de gråa med röda tanksidor. Hittade en ljusblå som förmodligen ligger närmare i färg men detta verkar vara en 51:a med tanke på att den har den nyare HVA motorn mod 27 med vändspolning.

MVH

Bengt Göransson

 

Svar: 1. Jag känner bara till två varianter av Stensholms tändsystem till Husqvarnamotorerna och då skiljer man på tändsystem till och med tillverkningsnummer 26000 och från och med 26001. Det uppges olika brytaravstånd för dessa tändsystem. Den rent praktiska skillnaden i konstruktion känner jag inte till. Den lilla spole du nämner är mycket riktigt en laddningsspole för ett batteri. Tändsystemen till JB 150 kan ha en laddspole om den aktuella motorn satt i en motorcykel med batteri – inte annars.

2. Om kickmekanismen brukar krångla på Husqvarna känner jag inte till, men på din bild så är tänderna till klokopplingen rätt så skadade i ytterkant. Detta drev skulle jag byta.

3. Är det någon som har en beskrivning eller bra bilder på växelmekanismen till denna Apollo?

4. Jag har tyvärr inga uppgifter om kulörerna på lacken. Kan någon hjälpa Bengt med detta? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Årsmodellen kommer förmodligen fram efter en urprungskontroll om nu motorcykeln saknar registreringshandlingar. Tänk också på att mycket kan ha hänt på de 60 år motorcykeln funnits till. Motorbyten var relativt vanligt förr och jag har sett flera motorcyklar där motornumren på exempelvis en 1949:a har varit mycket högre än på en från 1950 och omvänt. Om du hittar originalpapperna så kan motornumret stå där.

Jim Lundberg

Renovering av Apollo med Husqvarnamotor
Renovering av Apollo med Husqvarnamotor

Rulla till toppen