Fråga: Hej Jim! Är väldigt intresserad av din ”Duoped”. Kan du förklara mer ingående hur du byggde v-twin motorn? Hade nämligen velat bygga en v-twin moped. Har du till exempel ritningar eller dylikt på hur du gjorde? Tacksam för svar.
Mvh Johannes
Svar: Historien om hur Duopeden kom till kan man läsa om i vårat mopedalbum som kom ut i november 2010. Allt är gjort efter ”Trial and error”-metoden och inga ritningar existerar. I korthet så är Duopeden konstruerad så här: Två trasiga Autopedvevhus fick bli ”stommen” i projektet. Vevhusen putsades till för att kunna klämmas ihop så mycket som möjligt för att ge en hyfsad v-twinkänsla. Den har alltså två separata vevhus och två vevaxlar. För att få vevaxelcentrumen så nära som möjligt tog jag bort svänghjulen som annars skulle tagit i varandra. Jag använde bara naven där jag nitade fast en 6 mm tjock stålskiva för att få lite svängmassa. På ena navet nitades skivan utanpå navet – på det andra navet innanför. På så vis ligger skivorna omlott och motorn blir kompakt. Av denna anledning blev det batteritändning då svänghjulen togs bort.
Flera varianter på sammankopplingen av motorerna var på tapeten, men jag valde att koppla ihop motorerna med en kedja som dessutom får driva en mellanaxel är en andra kedja går vidare till kopplingen. Växellådan är en tvåväxlad Albion som suttit i någon form av lättviktare enligt säljaren. Alla delar till Duopeden togs ur skrotlådan och den totala byggkostnaden hamnade på cirka 2000:- Under vintern/våren har Duopeden stått utställd på Trafikverkets utställning i Borlänge. Har därför inte hunnit testa olika intervaller mellan motorerna. Hittills har jag bara kört med 180 grader mellan vevaxlarna. Hur den låter? Som en motorsåg, fast i stereo!
Jim Lundberg








