Fråga: Jag har en Monark med Pilotmotor 1954 FM 50.1L. Foderkanten på cylindern ligger 0,5mm under tätningsytan mellan cylinder och topplock. Borde rimligen ligga jämns med el 0.10mm över för att säkra tätningen mot toppackningen? Såvitt jag vet är detta ett stål/gjutjärnsfoder i pressat i en aluminiumcylinder. Ska jag värma cylindern och pressa upp fodret?
P-E A
Svar: Fodret har en kant upptill som vilar mot godset i cylindern. Med tiden (och trycket från pinnskruvarna) så pressas aluminiumgodset undan och fodret sjunker. Jag skulle inte försöka att pressa upp fodret till en högre nivå. Dels så sliter det på alla ytor mellan foder och cylinder vilket leder till sämre grepp, dels så kommer fodret att sjunka ner igen när du börjar köra. Sätt upp cylindern i en svarv och svarva av tätningsytan på cylindern runt fodret. Svarva av aluminiumet tills enbart fodret sticker upp några hundradelar. Lägg en stållinjal över fodrets toppyta och kolla med ett bladmått (0,05-0,10 mm) mellan linjalen och cylinderns gods så ser du när det är bra.
Jim Lundberg




