Mustang med krånglande koppling

Fråga: Hej, har nyss inhandlat en gammal Mustang med Zündappmotor. Årtal okänt, men den är 3-växlad. Har tagit upp och kollat koppling och lameller och ser okej ut, men problemet är följande:

* Kopplingen tar inte, det känns att kopplingen trycker på lamellkorgen som den brukar göra men inget händer trots shimsning och diverse inställningar.

* När det är friläge i och jag trycker ner kopplingen så börjar motorn går runt, alltså det är växel som går i och kolven går upp och ner (ser det i och med att toppen är borta)

Något förslag på vad problemet kan vara? Vore tacksam på tips.

Mvh/Håkan

 

Svar: Jag är inte riktigt med på vad du menar med att kopplingen inte tar. Antingen så frikopplar den inte när man drar in kopplingshandtaget, eller så slirar kopplingen fast man släppt ut kopplingshandtaget. Zündappmotorn har en koppling där en excenter i transmissionskåpan trycker mot kopplingens centrum vid frikoppling. Om den slirar kan det bero på att det är för litet eller inget spel mellan den excentriska armen och tryckstiftet i kopplingens centrum. Detta kan i sin tur bero på att man har bytt till en tunnare packning till transmissionskåpan. Då får man ta bort en eller flera shimsbrickor under tryckstiftet.

Om det motsatta förhållandet råder, alltså att det inte går att frikoppla, kan det bero på att man har för få shimsbrickor under tryckstiftet eller att man har för tjock packning till transmissionskåpan. Zündappmotorns lameller ska också monteras på ett speciellt sätt om det ska bli rätt. Om man vrider stållamellerna fel vid monteringen kan det bli så att hålen Det finns märkningar på stållamellerna som ska ligga rätt. Den första stålskivan (med pinnskruvar för fjädrarna) kan ha en pil inne vid centrumhålet. Denna pil ska peka rakt mot ett streck i kopplingsnavet. Varje stållamell ska sedan vändas så att det runda hålet i lamellen ligger i linje med denna pil (se bild nedan). Om man missar detta kommer inte hålen för fjädrarna och dess koppar att hamna rakt ovanför varandra vilket kan få hela kopplingen att kärva. I Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning för Zündappmotorn. Boken är för närvarnade slut, men ett nytryck kommer i augusti 2012 då boken åter ska finnas i vår webbshop.

Jim Lundberg

Mustang med krånglande koppling
På kopplingsnavet finns ett litet streck som ska stå mitt för pilen i stålskivan.
Mustang med krånglande koppling
Det lilla referenshålet i stållamellerna ska också ligga i linje med pilen/strecket.

Rulla till toppen