Fråga: Hur tar jag loss pedalaxeln ifrån motorn? Jag behöver nämligen öppna motorn och ta loss kolven, då den har rostat fast helt totalt i cylindern. Har suttit hela dagen och klurat, googlat, läst dina inlägg. Men inte hittat ett dyft. Försökt hamra på pedalerna med gummihammare men är rädd att böja pedalarmarna. Andra frågan är väl om man överhuvudtaget behöver ta loss pedalaxeln för att öppna upp motorn.
Ha det gött! //Felix Gavelli
Svar: Nu skulle du ha haft Stora Tvåtaktsboken! Den är tillfälligt slut, men en ny upplaga trycks just nu i Italien och i augusti 2012 ska Stora Tvåtaktsboken åter finnas i vår webbshop. I boken beskrivs hela förfarandet med hur man lossar pedalaxeln på en ILO FP 50 (och givetevis hur man demonterar resten av motorn). För att kunna dela på motorn så måste pedalaxeln ut. Jag ska försöka ge dig en kortfattad version här. Lossa först vänster pedal från själva veven. Alla delar på pedalaxelns vänstra sida är vänstergängade, så även själva pedalen. Sedan lossar man den kromade brickan med två hål (fortfarande vänstergängat) som sitter över pedalaxelns lagring inne vid motorn. Brickan har två hål som man ska drar runt den med. Då behövs ett särskilt verktyg med två stift som brukade följa med cyklar förr i tiden – kolla på marknader och loppisar, där brukar det finnas massor av denna typ av verktyg. Se bara till att det är rätt avstånd mellan stiften.
Annars kan man ta ett plattjärn som man borrar två hål med rätt avstånd. I hålen trycker man sedan i nitar, stift eller skruvar som kan greppa i hålen på motorns bricka. När denna är lossad så skruvar man bort lagret på axeln. Avslutningsvis måste även lagerbanan i blocket tas ur (vänstergängad…). Även här finns det gamla cykelverktyg som passar utmärkt. Axeln måste sedan lirkas ut ur sitt hål i motorn.
Du behöver normalt inte dela på motorn för att få ur en fastrostad kolv, men har den rostat fast kan det vara bra att kolla upp resten av motorn. FP 50 har ju ingen rostskyddande växellådsolja, utan drev och koppling smörjs enbart av oljan i bensinen. Att lossa en fastrostad kolv kräver en del tålamod. Rostlösningsolja i kombination med värme (gasolbrännare eller varmluftspistol) kan hjälpa till med att lossa kolven. Man kan sticka ner en rund träbit i cylindern och knacka på den med en hammare. Ett bra trick är att pressa ut kolven med hjälp av en fettspruta. Man svetsar då dit en fettnippel på ett tändstift som man skruvar dit i topplocket sedan pumpar man i fett som då trycker ut kolven. På en moped kan kraften på kolven uppgå till närmare 7 ton om sprutan klarar 600 kg/cm2. Fast det förutsätter att kolven står högt upp i loppet så att inga portar står öppna. Räkna ändå med att du får byta kolven. Det är svårt att hitta nya kolvar till FP 50 (ILO Pianokolvar passar inte), men en Puchkolv med 10 mm kolvbult (till Puchmopeder före 1970) passar. Man kan behöva kapa av kolven ett par millimeter i underkant – jämför med din originalkolv. Annars kan mopeden bli lite slö.
Jim Lundberg






