Fråga: Hej Jim! Jag har en Rex MidgetModell Sport D 1938 Villiers-motor med dubbla utblåsningsrör. Det är det första motordrivna fordon som jag körde. Jag beslöt därför att totalrenovera och behålla så många originaldelar som möjligt. Avgassystemet är ju omöjligt att få förkromat men Palm i Örebro, rexexperten, fixade nya rör. Ljuddämparen är i så fint skick att jag beslutade skära isär den och på så sätt få den lika ren invändigt som på utsidan. Provade först med elektrolytbehandling men det blev inte bra så vi blästrade den och nu är den metallren även på insidan. Jag visste ju inte hur den såg ut invändigt mer än jag konstaterade att det fanns en del grov ”stålull” inuti, det fanns också en delvis trattformad ”vinge” av plåt men den skar jag sönder av okunnighet. Nu till frågan: De flesta mindre motorer är väl beroende av ett visst motstånd i avgassystemet? I så fall, har Du något tips? Kan man mäta motorns reaktion på motståndet? Jag har för avsikt att åter stoppa i ljuddämparen en viss mängd stålull. Tack på förhand. Med vänlig hälsning
Rolf Sander, Nora
Svar: En tvåtaktsmotor är relativt känslig för ändrat motstånd i avgassystemet. Har man för lågt motstånd kommer en del av bränsleblandningen att fortsätta ut i avgasröret till ingen nytta. Är motståndet istället för stort kommer inte alla avgaser ut från cylindern vilket leder till att bränsleblandningen blandas upp med avgaser. Man kan prova sig fram genom att tillfälligt strypa eller öppna upp ljuddämparens utlopp när man provkör och därigenom hitta ett motstånd där motorn går som bäst.
Jim Lundberg




