Fråga: Hej, har en Suzuki GS 1000 E 1979 som efter det att jag monterat Dynateks DynaS tändning DS3-2 börjar misstända och inte gå rent efter ca 1 mil i normal landsvägsfart (4000 varv/min.). När jag saktar in och kör 40-50 km/t några minuter börjar den åter gå rent. Använder, som tillverkaren anger, originaltändspolarna. Kan dessa överhetta och skapa problemet? Vad göra? Tändningen är rätt inställd.
Karl-Gustaf Ekdahl
Svar: Om problemet uppstod efter att du monterat det nya tändsystemet så bör det vara detta som orsakar driftstörningarna, direkt eller indirekt. Många elektroniska tändsystem av äldre modell var kända för att dra mycket ström genom att de strömsatte tändspolarna under en lång tid mellan varje tändning. Resultatet blev att många motorcyklar med dessa tändsystem började krångla om man inte höll upp motorvarvet så att generatorn laddade ordentligt. Som konsekvens av detta borde även tändspolarna bli varmare om de får ström under längre tid. Känn på tändspolarna efter en stunds körning. Mycket mer än ljumna bör de inte bli om allt är som det ska. I vissa fall använder förkopplingsmotstånd till tändspolarna, fast jag vet inte hur det ska vara i detta fall.
Du bör ställa tändningen med stroboskoplampa på ett elektroniskt tändsystem för att det ska bli rätt. Det finns visserligen märkningar på stator och rotor för grundinställning, men de är mest för att man ska komma så rätt att motorn startar. Finliret gör man slutligen med stroboskopet. Om jag förstått saken rätt så använder Dynatek motorns mekaniska tändförställning istället för att ha en inbyggd tändkurva. Koppla in stroboskoplampan och starta motorn. Rikta lampan mot den magnetiska rotorn och varva sakta upp motorn. Om allt stämmer ska förtändningen öka med ökat motorvarv. Om du har en reparationshandbok till din Suzuki kan det mycket väl finnas ett diagram med tändkurvan som du kan jämföra med. Dessutom ska förtändningen ändras jämnt när man ändrar varv utan några ryck. Om markeringarna fladdrar hit och dit kan det tyda på slitna delar eller defekta fjädrar i tändförställaren.
Jim Lundberg




