Hur lossar jag drevet på min Pilotmotor?

Fråga: Hej Jim. Nu börjar jag bli desperat. Håller på och renoverar en Pilot FM 504 tvåväxlad motor. Har plockat sönder motorn och putsat upp och bytt ut trasiga delar. För att få ihop motorn igen måste jag få loss framdrevet för att få bort huvudaxeln, (tog inte loss drevet då jag plockade sönder motorn för det satt för hårt fast), som sedan ska sättas på plats skilt. Okej så min fråga är: hur får jag loss framdrevet? Muttern lossnade lätt men sen tog det stopp. Har provat slå på änden av axeln med hammare, funkar ej, har testat med kylsprej på axeln och sedan en trearmad utdragare, funkar ej, satte fast utdragaren spände den och försiktigt hettade upp drevet för att få det att svälla och på så sätt lossna, men nej, drevet sitter kvar. Hur ska jag få loss det utan att spräcka motorblock eller dra huvudaxeln vind eller dylikt? För inte kan det väl vara så att det inte går att få loss? Typ att det är pressat på axeln vid tillverkningen och sedan sitter det där för all tid och evighet?

Anders

 

Svar: Nej, drevet är inte monterat ”för alltid” på sin axel, men kan sitta rejält fast, särskilt om axeln är konisk. Jag är osäker på hur det är på Pilotmotorn, men enligt sprängskissen ser det ut som att drevet sitter på en kona med krysskil, precis som på en tvåväxlad Sachsmotor (där det också kan sitta fast ordentligt).

Kylsprej är nog verkningslöst då kylan kommer så sakta att den leds över till drevet som då också hinner dra ihop sig en aning. Denna sprej är endast effektiv när man kan kyla den aktuella delen separat, exempelvis vid lagermontering. Sätt en kraftig avdragare, helst med tre armar, på drevet och dra åt avdragarens skruv ordentligt. Värm nu drevet med en gasolbrännare medan det sitter i spänn. Värm snabbt och akta drevets kuggar så dessa inte blir för varma och tappar härdningen. Räkna med att packboxen innanför drevet blir förstörd av värmen om drevet inte släpper direkt. Ibland måste man värma tills delarna får en gul eller blå anlöpningsfärg (200-300 grader). Var beredd på att både drev och avdragare kan flyga iväg en bit när det släpper.

 

Jim Lundberg

Rulla till toppen