Big Bang Honda Goldwing?

Fråga: Hej! Efter lite djupa funderingar om en tidig 4-cylindrig Honda Goldwing så kom vi fram till att det hade varit väldigt kul att testa om det gick att göra om det till ”big bang” tändföljd… Det är ”wasted spark” tändning. Så räcker det med att vrida ena kammen 180 grader för att testa om det går eller är vi för bakfulla?

Malkus Arlemark

 

Svar: ”Big Bang” i motorsammanhang innebär att man låter fler cylindrar tända samtidigt i motorn. Syftet är att ge drivhjulet en längre tid att återfå greppet mot vägbanan då pauserna mellan varje kraftimpuls blir längre. Belastningarna på motorns delar blir dock högre då mer effekt levereras under kortare tidsrymd jämfört med en motor med mer utspridd tändföljd. Dessutom ökar vibrationerna. Big Bang används därför uteslutande i tävlingsmotorer. ”Wasted spark” är att man låter gnistan även komma på avgastakten i en flercylindrig motor vilket ger ett enklare tändsystem.

Ett klassiskt exempel med wasted spark är på engelska parallelltvinnar med 360 graders vevaxlar när man konverterat dessa till elektroniskt tändsystem. Då brukar man för enkelhetens skull låta bägge tändstiften tända samtidigt. Detta innebär att ena cylindern får sin gnista på avgastakten då den andra tänder på riktigt och omvänt. Gnistan som kommer under avgastakten gör varken till eller från och är då ”wasted” (bortkastad).

Hur det skulle fungera med att vända Hondans ena kamaxel 180 grader låter jag vara osagt. Man måste ju ta hänsyn till hur ventilerna står när kolvarna når övre dödläget så att de inte tar i varandra. Vrid kammen 180 grader och dra sakta runt motorn så ser ni vad som händer under kontrollerade former.

Jim Lundberg

Big Bang Honda Goldwing?
På fyrtaktsmotorer med två cylindrar där kolvarna når övre dödläget samtidigt kan man låta gnistan komma i samma tidpunkt till bägge. Den ena cylindern får då en gnista under avgastakten. Då kan en ensam brytare/givare ta hand om två cylindrar.

Rulla till toppen