Saab V4: oljud i koppling

Fråga: Hej. Jag har köpt en Saab V4:a 1975. När jag har motorn igång och trycker ner kopplingspedalen ända ner i botten hörs ett fruktansvärt metalliskt ljud från kopplingen. Vad händer och vad skall jag göra åt det? Den slirar också rejält på lamellerna på 3:ans och på 4:ans växel. Bifoga gärna någon bild på hur man åtgärdar.

Med vänlig hälsning, Mattias

Svar: Oljudet du här är med all sannolikhet urtrampningslagret. Det enda sättet att bli av med oljudet det är att byta lagret. Eftersom du måste lyfta ur motorn, och det är en ganska omfattande procedur, föreslår jag att du passar på att byta ut hela kopplingen.

När den är utbytt ska kopplingen justeras in. Det gör man genom en justerskruv på växellådssvepets högra sida, ungefär på motsvarande ställe där slavcylindern sitter på svepets vänstra sida. Kopplingsspelet ska justeras till 4 mm (markerat med A på bilden ovan).

Lycka till

Robert Gustavsson

Bild från Saab Car museum

Rulla till toppen