Puch Maxi som inte startar när den är varm

Fråga: Hej! Min Puch Maxi är normalt mycket lättstartad, men nu i sommar när jag kört en bit så den blivit genomvarm och stängs av är det näst intill omöjligt få igång den innan den fått stå och kallna. Gnistan är ok och bensin finns i flottörhuset men stiftet är torrt? Chokar flödar och provar med nytt stift men den förblir stendöd. Den är lätt trimmad med inte helt borttagen plugg, uppborrad förgasare, jack i kolven och effektavgasrör. Obs – tanken är rengjord och det finns inget smuts i förgasare eller munstycken. Tacksam för tips så jag kommer vidare i felsökningen!

Anders H.

 

Svar: Ett klassiskt fel när motorn inte startar i varmt tillstånd är att tändspolen och/eller kondensatorn är på väg att ge upp. Att man får gnista på stiftet utanför motorn är ingen garanti för att det blir någon gnista under kompressionstrycket i motorn. Det krävs tio gånger så hög spänning för att gnistan ska hoppa lika långt under tryck som ute i fria luften. Ta ett fungerande tändstift och klipp bort sidoelektroden så får du ett gnistgap på cirka 5 mm vilket tändspolen ska klara i fria luften. Testa när motorn är ordentligt varmkörd.

Ett annat fel kan vara ånglås. Då blir förgasaren så varm att bränslet börjar koka i den och då kommer det bara utspädda bensinångor till motorn vilket den inte startar på. Maxin har ett ganska långt insugningsrör vilket bör isolera förgasaren rätt bra från motorns värme, men ibland kan man ändå behöva en tjockare packning mellan cylinder och insugningsrör för att motorvärmen inte ska ledas över till förgasaren.

Jim Lundberg

Rulla till toppen