Ventilation i Silverpilsmotorn

Fråga: Hej, Jag har sett att vissa motorer har en form av vevhusventilation, typ Silverpilsmotorn som har en slang upp från vevhuset medan däremot systermotorn i Drömbågen inte har det. Innebär det att Drömbågsmotorn har en annan form av ventilation eller saknas det? Har även noterat att ett antal Drömbågar läcker olja från vevhuset vid växelreglaget, är det där oljan tränger ut om det saknas ventilation? Kan man renovera en motor så att den blir för tät?

Jack

 

Svar: Vevhusventilation handlar egentligen om att man ventilerar själva vevhuset, vilket uteslutande sker på fyrtaktsmotorer i syfte att släppa ut det tryck som bildas av läckaget vid kolvringarna. Det du avser är ventilation av själva växellådan. Alla motorer har någon form av ventilation i växellådan för att kunna släppa ut det övertryck som annars bildas när luften och oljan i lådan värms upp och expanderar. Utan ventilation skulle oljan tryckas ut genom den bästa tätning. Jag har tyvärr ingen sprängskiss över Drömbågemotorn, men jag är övertygad om att även den har ett ventilationshål i någon oljeplugg eller liknande. Silver- och Guldpilarna är crossmaskiner och av den anledningen drar man även upp en slang (nummer 45 på bilden) från ventilationen för att det inte ska komma in vatten i växellådan om man exempelvis kör genom en vattensamling. Slangen fungerar alltså som en snorkel och gör så att motorn kan ”andas” även om hela blocket befinner sig under vatten vilket inte är ovanligt på crosstävlingar.

Att en motor läcker olja kan bero på många saker. Ibland är tätningarna slitna, ibland är konstruktionen kanske inte så lyckad. Det kan även vara stopp i det tidigare nämnda ventilationshålet. Före andra världskriget saknade de flesta motorcykelmotorerna packboxar och där accepterade man ett visst oljeläckage. För att minimera läckaget använde man sig av halvflytande fett istället för olja i växellådorna. Man kan aldrig renovera en motor så att den blir för tät eftersom det ska finnas ett ventilationshål någonstans på motorns översida. Detta hål kan sitta i påfyllningspluggen (nummer 46 på bilden), i fästet för hastighetsmätarvajern och liknande.

Jim Lundberg

Rulla till toppen