Justera kopplingen på Norsjö Shopper

Fråga: Hej! Jag undrar hur man justerar drivningen på min Saxonette automaticmotor som sitter i min Norsjö Shopper? Där är ju två växlar med slungkoppling och när övergången från ettan till tvåan ska ske så måste det justeras för den är på tok för orkeslös då.

Stort tack på förhand

Magnus Larsson

 

Svar: Centrifugalkopplingen på Saxonettemotorn går mig veterligen inte att justera. Drivbackarna hålls inne mot centrum av spiralfjädrar och när motorn varvas upp så överstiger centrifugalkraften fjädrarna och drivbackarna slungas då utåt och börjar dra med sig den yttre trumman. En vanlig orsak till att saxonettemotorn slirar är att man antingen har i för mycket eller fel olja. Rätt mängd är 2,5 dl automatlådeolja, ATF. Olika ATF-oljor är olika ”sträva” och man kan ibland få byta från en sort till en annan för att växlingen ska fungera som den ska. Lämplig sort är exempelvis Shell Donax T6, Castrol TQ eller liknande – kolla med din oljehandlare så tar han fram motsvarande olja.

Det händer tyvärr att man häller i vanlig transmissionsolja avsedd för manuella växellådor i saxonetten. Resultatet blir ett kraftigt slirande på kopplingen. Ibland kan det räcka med att tömma ur denna olja och hälla i en ATF-olja för att det ska fungera igen, men i vissa fall måste kopplingen tas isär så att man kan rengöra drivbackarnas friktionsbelägg med exempelvis lacknafta så att alla oljerester avlägsnas. Man kan även behöva rugga upp ytan på belägen med exempelvis stålull eller fint slippapper för att kopplingen ska greppa som den ska. Kolla även att kopplingen sitter rätt monterad. Jag har för mig att drivbackarna går att vända åt två håll. Rätt monterade ska de sitta som på bilden nedan.

Jim Lundberg

Justera kopplingen på Norsjö Shopper

Rulla till toppen