Fråga: Hej! Min svärson har en Jawa modell 360 2-cyl 350 av 1968 års modell. Problemet är att gnistan går när brytarna sluter det vill säga på tok för sent så om jag kopplar fel tändkabel till rätt cylinder typ 2:ans kabel till 1:ans cylinder kan man få hyfsad timing. Den tänder ca 2 mm efter övre dödpunkt om tändningen är maximalt tidig så att säga. I detta läge går motorn att köra. Men varför går inte gnistan när brytarna öppnar som det skall vara? Vet att tändspolen är en så kallad spartransformator. Har även testat med att skifta anslutningarna 1 och 15 på lågspännings sidan så strömmen går åt andra hållet i spolen men utan resultat. Vet att gamla Jawa hade + jord. Har testat både med att koppla – jord och + jord utan resultat.
Skulle vilja bena ut vilken cylinder betraktas som 1 och vilken brytare skall styra 1-ans tändspole. Har någon annan råkat ut för detta fenomen att gnistan går när brytaren sluter men inte när den öppnar. Jawa 350-motorn har normal batteritändning med likströmsgenerator. Om inte Jim vet så kanske Andercz från Jawaklubben vet på botemedel
Med vänlig hälsning
Bengt
Svar: Jag har tyvärr inga uppgifter på denna Jawa. Det låter märkligt att gnistan kommer när brytarna stänger. Jag lämnar med varm hand över ärendet till Anders Österberg i Svenska Jawaklubben som är insatt i dessa maskiner.
Jim Lundberg
Vi har fått några bilder från svenska Jawaklubbens Anders Österberg som syns här nedan.




