Fråga: Hej! Jag har en DBS Saxonette Automatic. Dum som man kan vara ibland så kollade jag inte oljan i växellådan innan jag började köra riktigt med den. Sist jag åkte på den så började den låta illa från motorn, ett gnisslande ljud plus att den inte får i 2:ans växel längre. Tappade ur oljan och ut kom det 3-4 droppar. Alltså jag har kört den utan olja vilket har ställt till det. Har du någon teori om vad som kan ha gått sönder? Kan det tänkas att backarna i kopplingen är slutkörda?
Tacksam för svar!
/Marcus Åkerman, Bollnäs
Svar: Beroende på körstil så kan drivbackarna ha klarat sig då frånvaron av olja snarare får dem att greppa bättre än med olja – det bör bli mindre slir och en ryckigare övergång mellan växlarna med för lite olja. När man kör så ligger backarna helt fast mot trummans insida utan slir. Det är starter och upp/nerväxlingar som sliter. Men det finns risk för att frihjulet inne i navet på det stora inre drevet har tagit skada. Funktionen på saxonetten är sådan att ettans drivbackar går ut först och börjar driva runt trumman. När sedan farten ökar tvingas tvåans backar ut av centrifugalkraften. Eftersom man inte kan ha två växlar i samtidigt så har man en frihjulsfunktion som gör att tvåans växel tar över utan att bromsas av ettans växel.
Ta av transmissionskåpan och leta efter metallspån i botten av motorn. Demontera kopplingen och undersök alla delar efter skador. Det finns fyra bussningar av stål och brons (nummer 2, 3, 7, 10) som kan ta skada av dålig smörjning Inne i själva ”växellådan” (mitt i motorn) finns bara en reduceringsväxel och den bör klara en tids körning med dålig smörjning. Tänk på att fylla på rätt olja – saxonetten ska ha 2,5 dl ATF-olja.
Om du söker på Saxonette i vår sökruta på startsidan (se exempel här nedan) så får du upp fler frågor/svar om Saxonette.
Jim Lundberg










