Fråga: Jag har en DBS Hercules M2 moped med Sachs 504 motor från 1975. Tutan funkade inte, ibland hördes den väldigt svagt. Jag köpte nytt signalhorn och ny ljusomkopplare. Hur den kopplas finns på Mektips och i Stora Tvåtaktsboken, Färgerna på kablarna i min moped överensstämmer förutom att det finns en röd kabel men ingen gul/svart. Den röda kabeln satte jag där den gula/svarta skall sitta och i övrigt enligt färgmarkeringarna. Halvljus fungerar när knappen är längst fram när omkopplaren sitter på vänster styrhalva. Dödaren fungerar också men inte övriga funktioner. Hur kopplar jag och hur kan man felsöka tutan?
Boris Olsson
Svar: Tutan på äldre mopeder brukar oftast vara inkopplad på så vis att den alltid får ström från motorn och när man tutar så jordas tutans andra anslutning varvid strömkretsen sluts och tutar tutar. Om du vill testa själva tutan, alltså signalhornet, så kan du koppla in det direkt mellan ljuskabeln från motorn och jord. Om du istället ska testa kablarna och deras funktion så ska kabeln upp till knappen på styret jordas när man trycker in knappen. Testa med en summer eller en multimeter. I Stora Tvåtaktsboken (sidan 46-47) hittar du kopplingsscheman som borde kunna hjälpa dig även om någon färg på kablarna i din moped inte följer gängse standard. Kolla även hur din gamla omkopplare var inkopplad om du minns hur kablarna satt där.
Jim Lundberg




