Frågor om Husqvarna och Indian

Fråga: Hej. Tack för en bra tidning ock en bra sajt – ovärderlig denna. Nu kommer frågorna. Hur ser man skillnaden mellan HVA 118 och 120 cc? Skiljer det nåt på tändning och brytaravstånd på dom? Och kan du visa ditt instrument du hade med en högtalare som det klickade i när den var inställd. Och hur du satt kablarna och avstånd på brytarna på bägge 118 o 120 cc. Jag har en högtalare från en hemtelefon med nr som det hördes i vilka nummer du slog.

Var kolven ska vara för det ska bli rätt? Sen har jag ett bak hjul som jag letar bromssköld och backar till. Vill ha broms på den även i dromen (tunnan vi kör i) och jag har säkert haft ett 20-tal såna och ett helsike slirande lameller på samtliga. Kan det räcka o byta fjädrarna till lamellerna? Vill visa navet vad det är till så jag kan hitta sköld och backar till den?  Jag har även en Indian, dom är lite robustare, 600 Scout 1925, -26 & -27. Jag ser väl när ni svarat mig så jag sänder foton på hjulet. TACK FÖR SVERIGES BÄSTA SAJT!

Mvh

Hans -Tommys Motorshow SVERIGE.

 

Svar: Vi tar dina frågor i tur och ordning:

1. Skillnaden mellan Husqvarna 118 och 120 cc ligger i princip bara hos kolv och cylinder. 118cc har tvärspolning medan 120 cc har vändspolning. Detta ser man på utsidan av cylindern med lite övning. Man kan även hitta en stämpel i blocket där det kan stå talet ”24” på 118 cc då denna motor satt i Husqvarnas modell 24.

2. Tändningen ska stå lika på både 118 & 120 cc (4,5 mm), men brytaravståndet kan skilja något och då får man kolla på tändsystemets tillverkningsnummer. Under nummer 26000 ska brytaravståndet vara 0,3-0,4 mm och på tändsystem nummer 26000 och högre ska det vara 0,35-0,45 mm.

3. Artikeln om hur man ställer tändningen med hörseln var i Classic Motor nummer 3/2011. Bäst är ett par gamla högohmiga lurar från radions barndom, men även ett par moderna går att använda. Radiolurarna kopplar du mellan jord och tändkabel och de moderna lurarna mellan kondensatorn och jord.

4. På Husqvarnan ska gnistan (och knäppet i hörluren) komma när kolven är 4,5 mm från övre dödläge.

5. Du kan skicka bilderna till jim.lundberg@classicmotor.se så lägger jag ut dem här på hemsidan. En grej bara – sedan ett par dagar fungerar inte min mejladress. Arbetet med att få igång den igen pågår just nu.

Jim Lundberg

Rulla till toppen