Hjulekring med enbart innerekrar

Fråga: Hej, läste den tvådelade artikeln i Classic Motor från början av året om hur man ekrar ett hjul, mycket bra och utförliga beskrivningar! Men frågan jag har är hur går man tillväga med ett hjul där det bara finns innerekrar? Hur ska man veta vilka ekrar som ska gå ovanpå och vilka som ska vara under? Hjulen som ska fixas har norska JØS nav. Är det förövrigt riskfritt att polera upp naven med kromglans och liknande om en magnet inte fäster på dem? (Antar att de är kromade om en magnet fastnar, och aluminium/alu-legering om inte…)

Ossian

 

Svar: Jag har aldrig ekrat upp ett JØS-nav, men om du har originalekrarna kvar bör du kunna se var de legat mot varandra i ”kryssen”, och runt hålen i navet bör du likaledes kunna se åt vilket håll respektive eker pekat. Lite detektivarbete helt enkelt.

Om naven är av aluminium (omagnetiskt) så är de väldigt tacksamma att polera med exempelvis Autosol, men bör avslutningsvis täckas med en klarlack om glansen ska hålla över tid. Är de kromade så fungerar Autosolen likadant, men krom är väldigt hårt och små repor kan vara omöjliga att polera bort. Efter polering av krom bör ytan även här förseglas med en klarlack om den uppvisar porer eller om små flagor av kromet har släppt.

Vid all polering gäller att ytan måste vara helt fri från sandkorn, damm och andra föroreningar som annars kommer att ge repor vid poleringen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen