Monark Monarscoot som stannar efter några minuter

Fråga: Hej! Jag är nybliven återfallsmopedknutte. Skaffat mig två objekt, en Monark Monarscoot 1958 helt original med ILO pianomotor där har jag frågor: jag får igång den men den går bara i några minuter. Tidigare ägare misstänkte en buckla i överkant på flottören, kan det vara så att den ställer till det? Märkligt nog går den inte vid rätt brytaravstånd (03-04 mm) utan enbart vid 0,15mm vidare bekymrar jag mig över munstycken och drevning, original ska var 45 alt 47 (sitter 55) drev original 11 kugg, nu 15. Tyder det på att den är trimmad? Har en fråga vad gäller min flakmoped också, nyfiken på årsmodell för att kunna skaffa rätt dekaler och reservdelar nr 756041, kan Ni tyda det? 1000 tack på förhand

/ Pierre

 

Svar: En liten buckla i flottörens överkant ska nog inte påverka förgasarens funktion. Att motorn bara startar med ett för litet brytaravstånd, samt att den stannar efter några minuter låter som typiska symtom på att tändspolen och/eller kondensatorn håller på att ge upp. Byt dessa mot nya och byt även brytarna när du håller på. Kolla först att det inte är stopp i tanklockes ventilationshål vilket kan vara en enklare lösning på ditt problem.

När det gäller dreven så är varje avsteg från originalutväxling (eller andra ändringar som påverkar effekt/toppfart) ett lagbrott i juridisk mening. Om det sitter ett framdrev med 15 kuggar istället för original 11 kommer mopeden att går fortare än vad den är typgodkänd för. Om huvudmunstycket har storlek 55 istället för 45 eller 47 så bör motorn fyrtakta våldsamt, om inte förgasaren är uppborrad vilket kan vara skälet till att det sitter ett för stort munstycke i den. Detta är också trimning då det höjer motorns effekt.

När det gäller flakmopeden är det bättre om du skickar över bilder på den till jim.lundberg@classicmotor.se

Jim Lundberg

Rulla till toppen