Fråga: Hej Jim. Håller på med en Monark M200 CZ125cc med Jikovförgasare, men får den inte att lira. Varför kan den spotta ur förgasaren? Får den för mycket då? Det är så mycket så att det rinner från ramröret om filtret är borta. Jag vet att förgasaren är något stor förmodligen till storebror M300 på 150cc då föregående ägare har svarvat en distans på insuget så att den större passar. Jag köpte den för ett år sedan och körde lite hemikring innan den började konstra på allvar och jag tröttnade. Nu vill jag få den att gå vettigt så att jag kan åka och registreringsbesiktiga. Har precis ordnat fram all dokumentation för en seriös ursprungskontroll. Har du tips på annan förgasare som skulle gå att använda eller tips på om det går att räkna sig fram till vettig storlek. Är ganska övertygad om att tändning är rätt. Får den att gå, men inte bra och är orkeslös. Lyckas precis hålla igång den och de spottar då som sagt. Stiftet ser enligt mig bra ut. Vitgrått utan att vara blött eller sotigt. Jättetack på förhand, och stort tack för alla dina fina tekniktips i tidningen.
MVH Gunnar
Svar: Tack själv! När det gäller tändstiftet så låter det som att motorn får för mager blandning, alltså för lite bränsle i förhållande till luft om stiftet är vit eller gråvitt. Normalt ska stiftets isolatorfot hålla en gyllenbrun färg om bränsleblandning och tändning är rätt justerade. I vissa fall kan en för stor förgasare orsaka störningar i form av att den ”spottar ut” bränslet, särskilt vid låga varvtal. Orsaken kan vara en plötslig minskning i diameter från förgasaren till insuget. Originalförgasaren till din Monark heter Jikov 2916 och har då ett borr på 16 mm. Förgasaren till M300 heter 2918 och har då 18 mm borr vilket inte är någon dramatisk ökning, men den kant som då bildas i insuget kan störa luftströmmen ordentligt. Om man har en förgasare vars borrning är större än insugets/cylinderns så bör man göra en mjukt konande övergång från stor diameter till liten.
Sedan kan det finnas andra anledningar till motorstörningar, exempelvis otäta packboxar i vevhuset, eller läckande packningar vid insug (om det är separat) eller cylinderfot. Jikovförgasarnas gods har tyvärr en tendens att brytas ner och ramla sönder, men en Bing- eller Amalförgasare bör passa, eventuellt efter lite pyssel med en distansring av den typen du nu har. Anders Österberg från svenska Jawa-klubben brukar dyka upp här på forumet och han kanske har några tips (eller rätt förgasare).
Jim Lundberg

Mvh
Anders Ö




