Fråga: Hej! Jag har fått intryck av att differentialen på en Permobil är annorlunda än den på en bakhjulsdriven bil! Hur den fungerar på en bil är jag medveten om, men INTE hur den fungerar på en Permobil. Att jag frågar beror på att jag härom dagen fick se en Permobil som försetts med en förbränningsmotor på 9 hk, och jag undrade förstås om inte differentialen skulle ta stryk av sådan kraft, men fick då till svar att det var en annorlunda konstruktion! Permobilens hastighet? Minst 60 km/tim!
Hälsning! Willy
Svar: Nu är väl inte Permobiler riktigt vad Classic Motor bevakar, men då jag råkat jobba granne med företaget Permobil har jag en viss insikt. Först och främst är Permobil ett fabrikat, även om man kallar de flesta eldrivna rullstolar för Permobiler. Det är ungefär som att alla scootrar kallas för ”Vespor” även om det är en Lambretta, Zündapp eller annat. Enligt Permobil så har inte deras elrullstolar haft någon differential under överskådlig tid, utan har istället en motor per drivande hjul (se bild ovan). De svänger alltså på samma sätt som en stridsvagn genom att man med en ”joystick” ökar eller minskar drivningen på ett av drivhjulen. Du får fråga konstruktören av 9-hästarsstolen hur han gjort och vad han använt.
Jim Lundberg




