Fråga: Har två ”Stockholmare” med Husqvarna Flintamotorer. Bägge har samma problem. De startar lätt och går lätt uppför vår branta backe första gången. Kör jag vidare en vända (kanske en halvmil) och kör uppför samma backe orkar de knappt upp. En väsentlig skillnad alltså. Har gjort i ordning båda med isärtagna nya ramlager och packboxar. Kan det vara kondensatorn?
Kan man prova tändspole utan testinstrument? En del säger att de har testat med batteri. Kopplar de då minus till t-spolens gods och + ström till den lilla kabeln som går till kondensator och håller den stora kabeln till tändstift mot spolens gods?
Nästa fråga. Har en motor där muttern på svänghjulssidan är vänstergängad original (Husqvarna ”äggmotor”) där någon tidigare ägare gängat om vevaxeländen till högergänga. Tror du det går att använda denna motor trots detta eller kommer svänghjulet lossna när motorn används?
På svänghjul står det exempelvis E75 och 108 el. andra siffror 115 etc. Vet du vad detta anger. Har kommit på att även om svänghjulen passar så kan det väl vara så att magneterna ej sitter på samma sätt som det svänghjul som var original på en viss motor. Men mycket kan ju hända under årens lopp. Sitter magneterna fel då startar den/motorn väl inte eller går dåligt?
Jörgen
Svar: Kolla om Stockholmarna är svårstartade när de är varma. Då kan det vara tändspolen och/eller kondensatorn som är slut. En usel tändspole kan ge gnista i kallt tillstånd och även ge normala mätvärden vid en resistansmätning. Ända sättet att säkert diagnostisera en tändspole är att testköra den i en tändspoleprovare och då i upphettat tillstånd (cirka 70 grader).
När det gäller den omgängade axeln så ska muttern sitta kvar så länge svänghjulets kona inte släpper taget om vevaxeln. Men risken finns att muttern gängar upp sig och jag skulle nog lägga på en droppe Loctite på gängorna. Dra muttern med 2,5 – 3.0 Kgm. Inte hårdare – då kan svänghjulsnavet spricka.
En del siffror på svänghjulet talar om vad det är för typ av svänghjul och tändsystem. E75-115 är Stefas benämning på ett svänghjul som satt i Husqvarnamotorer 1960-1962. Andra siffror är bara serienummer och liknande. Skillnaden mellan olika svänghjul kan vara brytarnockens placering relativt magneterna i hjulet. Så är det ofta när ett svänghjul är gjort för att rotera med- eller motsols. Svänghjul som ska rotera motsols fungerar inte i en motor som roterar medsols och omvänt. Av denna anledning finns det en pil på svänghjulet som visar åt vilket håll det ska rotera.
Jim Lundberg




