Fråga: Hej på Er
Jag har ärvt en jättefin Volvo 740 1991 med B230f-motor av min morfar, och har gett mig katten på att jag ska klara av att hålla den i trim och bevara den trots att jag är tjej.
Jag råkade ut för problem i samband med ett bensinstopp, efter jag tankade upp den så ville den inte vara med längre. Jag läste en del böcker och har frågat flera killar, men jag får inte till det ändå.
Trodde att bensinpumpen hade tagit skada så den lyckades jag byta plus bensinfilter. Då gick hon igång cirka 30 sekunder, sedan dog hon, gnista finns och jag hällde lite bensin i tändstiftshålen – å se den gick igång fint, i 30 sekunder, sen dog hon.
Eftersom jag är 18 och mina kompisar inte har så mycket erfarenhet så hoppas jag på att få något tips från Er. Jag har läst morfars gamla Classic Motor och sett Er frågespalt så jag hoppas på att Ni kanske kan hjälpa mig.
Hälsningar Helena
Svar: Jag antar att du bytte bensinpumpen under bilen, men din bil har troligen även en så kallad förpump inne i tanken och det är den som kan vara igensatt efter att du körde slut på tanken.
Kolla säkringsdosan – om det finns en säkring märkt ”In Fueltank Pump” har du en förpump. Kontrollera så att säkringen är hel och att det kommer ström till stiften som säkringen sitter på (ut med säkringen, plocka fram multimetern, ställ in den på ampere, koppla in mätaren och kontrollera så att den ger 1-1,3 A).
Passa även på att kontrollera så att bränslepumpsreläet fungerar – det är ganska vanligt att de oxiderar både på kabelanslutningarna och inne i själva reläet. Gör rent kabelanslutningarna och spraya med kontaktspray om det ser oxiderat ut, och lyssna om det ”klickar” när du slår på tändningen – om inte är det bara att byta ut det mot ett fungerande.
Nästa steg är att lägga örat mot tanken och höra om pumpen ”tickar” när tändningen är påslagen – då fungerar den som den ska.
Fungerar förpumpen lossar du på bensinslangen vid insprutningsbryggan vid motorn, slår på tändningen en kort stund och ser efter om det sprutar ut bensin – som alltid när man håller på med bränslesystem gäller det att vara försiktig.
Kommer det ingen bensin är antingen pumpen i tanken igensatt, eller bensinröret/slangarna igensatta.
Det kan även bero på att impulsgivaren – som ibland även kallas för svänghjulsgivare, och sitter i bakkant på motorn – är trasig. Då stryper den bensinpumpen via styrboxen.
Felet kan säkert ha andra orsaker också, men prova de här först så har du uteslutit de felen och kommit en bra bit på vägen. Ett sista råd innan vi avslutar – överväg att skaffa en reparationshandbok – de är ovärderliga när det gäller att se var alla prylar på bilen sitter och underlättar arbetet avsevärt.
Lycka till
Robert Gustavsson




