Fråga: Hur borrar man upp en ILO G50/V50 till 40mm och får en 54cc cylinder? Är det möjligt att modifiera en standardcylinder? Perlit är vad jag förstår både hårt och perliten ser tunn ut i cylindern.
Rustan Rimner
Svar: ILO Pianomotorerna med aluminiumcylindrar har ett inpressat foder. Vad det är för typ av järn/stål i fodret kan jag inte svara på, men jag gissar på att det är ett vanligt slunggjutet gjutärnsfoder. Tjockleken i fodret är flera millimeter. Om Perlit ingår vet jag inte. Det låter nästan som om din cylinder har fått en nikasilbehandling eller liknande om det finns ett tunt skikt av någonting i loppet. Hur som helst så är det inga problem med att borra upp dessa cylindrar. Materialet beter sig nästan exakt som vanligt gjutjärn, det vill säga det är kortspånigt och det blir bara ”pulver” av spånen.
Ett vanligt fel som man ofta gör vid svarvning av gjutjärn är att man tar för små (grunda) skär. Ytan på en gjutjärnsdetalj kan vara väldigt hård och tar man för små skär kan svarvstålet tidvis ”halka upp” på ytan och bara glida där utan att ta bort material. Det gäller att gå in några tiondelar vid varje skär så att stålet kommer in i materialet. Man bör därför se till att antalet svarvningar går jämnt upp med det sista skäret som ska vara cirka 5-10 hundradelar under färdigt mått (beroende på matning och stålets nosradie). Till sist honar man upp till slutligt mått.
Jag har borrat (svarvat) flera ILO-cylindrar med foder utan problem. Möjligtvis kan det ta lite längre tid att hona upp dessa cylindrar till slutligt mått efter borrning jämfört med de i homogent gjutjärn, men skillnaden är marginell.
En passande kolv till ILO Piano är Husqvarna Flintas 40 mm (2:a överdimension). Även gamla ILO FP 50 går att ta upp till 54 cc, men då den har längre vevstake än Pianomotorn får man istället ta en kolv till Puch 60 cc med lilla (10 mm) kolvbulten.
Jim Lundberg




