Fråga: Hej Jim. Jag har renoverat en Monark Monarscoot från 1963 med ILO Pianomotor men jag får ej igång den. Det verkar vara något vajsing med bensintillförseln, för jag har testat att hälla lite bensin direkt i cylindern och då puttrade hon igång i några sekunder. Men hon startar inte annars på vanligt vis.
Gnistan är bra, men dock har jag inte hunnit ställa tändningen riktigt. Fick släppa det så länge eftersom jag inte visste vilket brytaravstånd det skulle vara. Är det 0,4 mm som så många säger?
Men åter till bensinen. Det brukar svämma över lite bensin från förgasaren efter att man kickat en stund, men jag har ej sett vart ifrån och det verkar inte som om flottören hängt sig eller att det är igenproppat med smuts någonstans för förgasaren, som är en Encarwi S65, har jag gjort ren, blåst ur med tryckluft och gjort rent munstycket nu några gånger.
Bensinen verkar inte vilja gå vidare från förgasaren och det är just där jag har kört fast. Kan det möjligen vara tjuvluft eller något ställer till det?
Hämtade en Encarwi H9 förgasare idag och tänkte testa om det fungerar med den. Däremot fanns det inte så mycket delar på den, så jag vet inte om flottör, munstycke osv. passar från S65 till H9, så man kan sätta över det så länge?
Är inte så haj på detta planet ännu eftersom jag precis börjat skruva med sådana hära ting, så vet du något speciellt som brukar strula med dessa förgasarna eller om det är något jag missat, så hade jag gärna uppskattat lite tips.
Mvh Jocke
Svar: Du har ett svar i frågan ”Monark Monarscoot som inte startar” och vi tar resten här. Tekniska data för ILO Piano är följande. Förtändning: 2,4-2,6 mm. Brytaravstånd: 0,3-0,4 mm. Om det tränger fram lite bensin ur förgasaren så kan det bero på att det skvalpar runt av skakningarna när man kickar motorn. Jag kan tyvärr inte svara på om delarna från Encarwi H9 passar till S65 och omvänt.
Jim Lundberg




