Fråga: Hej Jim! Jag köpte grisen i säcken i helgen och det var en gris i säcken tydligen. Gubben på veteranmarkanden garanterade att den skulle funka, bara att hälla i soppa och köra… Så var inte fallet. Det jag köpte var en DBS Saxonette till min fru. Jag redan har en Dakota som jag håller på att göra i ordning så vi skulle kunna åka omkring tillsammans nästa sommar och njuta.
Min fråga till dig är, och jag har mekat en del med mopeder och motorcyklar och är själv bilmekaniker så jag är inte helt tappad, men det här med automatisk växellåda på en moped har jag aldrig grejat med. Jag läste igenom allt jag hittade på nätet först, hittade massa bra som du skrivit men som inte riktigt stämmer in på mitt problem.
När jag cyklade runt här hemma i förhoppning om att den skulle gå igång så märkte jag att den inte ens drog runt veven det minsta, så jag lossade pluggen till automatoljan och det kom nada. Sen tog jag av hela kåpan på högersidan och kollade allt som du har skrivit till andra som frågat liknande frågor. Den var alltså snustorr inuti, Men alla delar och bussningar och dylikt såg bra ut. Jag tog isär det jag fick isär och jämförde med sprängskissen och det verkade OK.
Jag märkte att om jag vrider runt tramporna när kåpan är av verkar ALLT snurra, UTOM veven. Gör jag tvärtom att jag tar en hylsa och spärrnyckel och vrider runt veven på muttern så går den runt och det blir komp och centrifugalkopplingarna snurrar men inte slirkopplingen och jag får ju inte igång den på det. Så det jag undrar är att om man trampar på och slirkopplingen (11 på bilden jag) snurrar, ska inte vevaxeln snurra med då? allt annat snurrar som sagt utom veven, men det är lite glapp mellan 11 och 5 och jag har bara ett tunt shims där i mellan. Ska det vara stumt där eller ska vevaxeln vara still när man trampar? Det verkar som att muttern (14) bottnar innan den drar åt i så fall. Eller är det centrifugalkopplingarna som ska greppa så veven börjar snurra? Så om du kan få mig lite klokare på detta så hade jag blivit ytterst tacksam!
MVH Wictor
Svar: För att vevaxeln ska kunna dras runt med pedalerna har Saxonetten en startkoppling som aktiveras med ett handtag på styret. När man drar i handtaget pressas skivan 16 på övre bilden in mot skiva nummer 11. Det sitter en tunn korkring i periferin på en av dessa skivor (se pilen nedan) och denna korkring fungerar som ett friktionsbelägg så att centrifugalkopplingen spärras vid start.
På den nedersta bilden har du en beskrivning på hur startkopplingen justeras. Tyvärr har jag den bara på norska. Tänk på att det skall vara en ATF-olja i denna motor.
Jim Lundberg


Trekk = Dra.
Anleggsknast = Stoppklack.
Trenger = Kräver.
Justeringsskive = Shims.




