Fråga: Så här ligger det till: jag äger två stycken amerikanska 1950-talsbilar, en Lincoln 1957 och en Cadillac 1950.
Lincolnen är nästintill färdigrenoverad, men får inte upp något oljetryck. Jag har testat oljepumpen innan den monterades och den suger jättebra. Men när den väl är monterad ger den inget oljetryck. Har inte startat motorn utan endast låtit den gå på startmotorn… Motorn är en 368 och har oljepumpen på utsidan, den sitter alltså inte i tråget. Några tips på vad som kan vara fel?
Sedan är det Cadillacen, nyinköpt men har stått stilla i cirka 25 år. Tanken är att motorn ska renoveras, men nu när allt är bortplockat och motorn ska lyftas ur återstår bara att skruva bort lådan från motorn, men eftersom motorn sitter fast så kan jag inte rubba konvertern. Några tips?
Jättetacksam för svar!
mvh Viktor
Svar: Då börjar vi med din Lincoln. Är det en dålig pump ger den troligen inget oljetryck om du bara kör på startmotorn, men kan ge bra tryck om den testas med exempelvis en borrmaskin.
Om pumpen är bra men inte ger tryck kan det ha flera orsaker. Kontrollera så at den är rätt monterad och att den verkligen driver när den är monterad. Får du inte upp trycket då är det dags att kontrollera oljekanalerna till pumpen – de kan vara igensatta och släpper då inte igenom tillräckligt med olja.
Om jag förstår ditt problem med Cadillacen rätt så kan du inte snurra motorn för att komma åt alla bultar till konvertern. Det enklaste rådet är att lyfta ur både motorn och lådan. Gör vad som behövs för att få loss den fastsatta motorn – det arbetet måste du ändå göra om motorn ska renoveras – och sedan lossa konvertern.
Lycka till
Robert Gustavsson




