Fråga: Hej. Jag har nyligen köpt en Husqvarna Silverpil med visst renoveringsbehov. Har nyligen fått tag i en 125cc cylinder med topp som dock gett mig lite huvudbry. Efter montering verkar dock kolven slå i toppen. Det verkar således som om det skulle behövas en annan topplockspackning till denna typ av cylinder/topp. Är detta något du eller någon annan känner till? Har även vissa startproblem (med normal cylinder/topp monterad) men endast efter att motorn varit igång ett tag? Kan det vara tändspolen som är problemet?
Björn Bernsfelt
Svar: Jag känner inte till den cylindern, men kolven ska definitivt inte ta i toppen. Testa med att lägga en klick modellera eller marsipan på kolven och lägg sedan på toppen. Dra sedan runt motorn ett par varv. Mät tjockleken på modelleran där den är som mest hopklämd mellan kolv och topp. Du bör nog ha någon millimeter i spel för att vara säker på att delarna inte ska få kontakt under drift.
Ibland höjer man enbart på topplocket med en tjockare topplockspackning, men det kan även vara aktuellt att istället lägga en tjockare packning under cylindern. I bägge fallen kommer topplocket längre från kolven, men i det senare fallet ändrar man även på portarnas öppningstider. Ibland är det bra, ibland inte. Kanske vi har någon som vet hur denna cylinder ska monteras på en Silverpil? Lämna gärna en kommentar här nedan.
Om en motor blir svårstartad efter en varmkörning så är det ofta tändspolen som är boven. Den håller helt enkelt på att ta slut. När spolens isolering är kall fungerar allt bra, men när isoleringen värms upp börjar det bli interna överslag inne i spolen. Även kondensatorn kan vara temperaturkänslig vilket även här innebär att den håller på att ta slut. Fast om en motor är svårstartad i varmt tillstånd kan det också bero på ånglås i förgasaren eller dåliga packboxar i vevhuset.
Jim Lundberg




