Briggs & Stratton med tvåtaktsolja?

Fråga: Tänkte använda en 3hk Briggs & Stratton gräsklipparmotor på lastmoppen! Frånsett hur galet det låter så har jag några frågor angående förgasaren bland annat. Originalförgasaren får inte plats och dito tank är för liten så jag monterade en 14mm Bing och motorn startar lätt och har bra tomgång och gassvar men hur vet jag vilken bestyckning förgasaren skall ha?

Och en annan fråga, denna motor är en så kallad ”Kool Bore” ett fränt namn på en billig lösning där kolven och vevaxeln löper rakt mot aluminiumet!  Livslängden skall vara 150 timmar men att den kan hålla betydligt längre med 2 % olja i bensinen. Låter det vettigt?

Håkan

 

Svar: Tändstiftet är en bra indikator för hur förgasaren arbetar. Om färgen på stiftets isolatorfot är brun är bränsleblandningen bra. Svart färg indikerar att blandningen är för fet och vit färg innebär att blandningen är för mager. Vill man vara noggrann så testar man detta vid flera varvtal. Man kan då köra motorn på halvgas någon kilometer och sedan kolla stiftets färg. Nästa test kan då vara samma sträcka på fullgas. Tänk på att stänga av motorn direkt efter en testkörning. Om den får gå på tomgång så kan stiftet sota igen vilket ger fel indikation.

Förr i tiden var ”Toppsmörjning” populärt. Det gick ut på att man tillförde olja vid motorns insug vid starten och detta skulle då minska kallstartsslitage. Briggs & Strattons motorer har en relativt lång livslängd om man bara byter olja ofta och ser till att oljenivån aldrig blir för låg. Briggs & Stratton har även en motor som har benämningen I/C vilket betyder ”Industrial/Commercial”. Dessa motorer har ett gjutjärnsfoder och därför även en längre livslängd. Om du har exempelvis 2 procent olja i bensinen till din B&S-motor så kanske slitaget minskar något på cylinderlopp och ventiler.

Jim Lundberg

Briggs & Stratton med tvåtaktsolja?
Håkan har skickat bilder på sitt bygge.
Briggs & Stratton med tvåtaktsolja?

Rulla till toppen