Husqvarna Silverpil där tändspolen tar i svänghjulet

Fråga: Hade vissa startproblem av min silverpil med varm motor. Har därför monterat en ny tändspole. Efter montering verkar det dock som om den delvis tar emot svänghjulet och det hörs ett skrapande ljud när man drar runt motorn. Så vitt jag kan se är det korrekt spole jag har fått. Kan man slipa ner polerna på tändspolen något eller hur löser man detta?

Vidare tar inte kopplingen som den ska och det går inte frikoppla. Har försökt justera spel samt kronmuttrar (enligt Stora Tvåtaktsboken) men utan större framgång. Kan det vara korken på lamellerna som är slut? För övrigt finns inga hål för låstråd på kronmuttrarna men det är kanske inte standard på alla årgångar av silverpilen?

Mvh/Björn

 

Svar: Tändspolens polskor får aldrig ta i svänghjulet. Förutom att gnistan kan bli dålig kan friktionsvärmen bränna sönder spolen. Normalt så ska det vara cirka 0,1-0,2 mm mellan spole och svänghjul. Testa med att lossa spolens två fästskruvar några varv. Låt svänghjulet sitta kvar på vevaxeln. Stick in ett bladmått på exempelvis 0,2 mm mellan varje polsko och svänghjulet och dra sedan åt skruvarna. Nu bör spolen sitta på rätt avstånd när man drar ut bladmåtten. Man kan även slipa/fila ner polskorna om inget annat hjälper. Man får bara se till att behålla rätt radie på polskorna samt att undvika allt för kraftig upphettning.

När det gäller kopplingen så ska det sitta två tryckstänger med måtten 5×70 mm i huvudaxeln och mellan dessa ska det sitta en rulle på 5×5 mm. Det skall alltså vara en totallängd på 145 mm. Kolla dessa detaljer så de inte är slitna eller hemmagjorda av någon ”händig” mekaniker. Spelet i kopplingen justerar man med skruven i kopplingens centrum. När rätt spel uppnåtts för tryckstängerna ska man ha 10-15 mm dödgång längst ut på kopplingsarmen (där man fäster kopplingsvajern).  Om korken är extremt sliten kan det ibland vara svårt att få till rätt spel, men det ska ändå gå att frikoppla – möjligtvis råkar man ut för motsatsen, att kopplingen slirar.

Hur det ska vara med låsningen av muttrarna på alla Silverpilar är jag lite osäker på. En del kronmuttrar kan vara lite hopklämda så att de låser genom friktion. Jag har bara sett varianten med hål i pinnskruvarna med låstråd (bild nedan). Har vi någon silverpilsägare som vet mer? Lämna gärna en kommentar här nedan.

Jim Lundberg

Husqvarna Silverpil där tändspolen tar i svänghjulet

Rulla till toppen