Fråga: Jag har en Ford Super De Luxe Convertible 1947. För att få denna bil besiktningsbefriad behöver jag då en originalmotor eller en sidventils V8 från en demonterad bil? Jag har hört olika bud om detta.
Svar: Bilar och motorcyklar av 1950 års modell och tidigare som var registrerade, det vill säga var i trafik och inte hade körförbud när regeln trädde i kraft, är besiktningsbefriade.
De som registreras nu, och är av 1950 års modell eller tidigare, måste besiktas en gång innan undantaget träder ikraft.
Enligt fordonsförordningen (SFS 2009:211) så måste ett ändrat fordon inställas för en ny registreringsbesiktning, givetvis finns det vissa undantag här med, men motorbyte till annan typ måste registreras.
Är det endast ett motorbyte som det handlar om kommer fordonet troligen inte att klassas som ombyggt fordon. Bilprovningen accepterar en effektökning på maximalt 20 procent och en vridmomentsökning på maximalt 10 procent utifrån vad originalmotorn hade.
Är fordonet så pass ombyggt att det klassas som ombyggt accepteras en effektökning på 15kw/100kg tjänstevikt. Dock behåller den sin årsmodell och får därmed besiktningsbefrielse i framtiden.
Är fordonet ombyggts så pass mycket att fordonet klassas som ett amatörbygge får fordonet en ny årsmodell med allt vad det innebär.
Lycka till
Robert Gustavsson




