Fråga: Husqvarna 120 cc. Fråga från en nybörjare på renovering. Behöver plana toppen men vet inte om den är planad tidigare, kan man plana för mycket? Finns det någon dokumentation på hur ”stort förbränningsrummet” i toppen bör vara? Min/max mått i mm eller någon annan måttenhet. På min motor fanns det ingen packning mellan cylinder och topp, ska det vara så?
Börje Johansson
Svar: På dessa gamla motorer är det relativt låg kompression (6:1 på Husqvarnan) och man kan plana rätt mycket utan att det blir för hög kompression. Om kompressionen blir för hög kan motorn börja spika vid belastning på låga varv. Höjer man kompressionen ytterligare kommer motorn inte att vilja varva ur och det låter då nästan som om den fyrtaktar. Det senare exemplet gäller bara vid extremt hög kompression. Om man tagit av någon millimeter så blir motorn något starkare, men några nackdelar i form av tidigare exempel lär det knappast bli.
Jag mätte djupet på förbränningsrummet på ett Husqvarnalock från delningsplanet ner till kanten av tändstiftshålet och fick då fram måttet 19,6 mm. Nu vågar jag inte säga säkert att detta lock är orört eftersom det kan ha hänt mycket under dess 60-åriga existens. Man kan även mäta volymen i förbränningsrummet med en vätska (fotogen eller rödsprit) och ett noggrant graderat mätglas. Husqvarnan ska ha en topplockspackning som skymtar i bakgrunden på bilden. Kolla med TS-trading på telefon 031-707 59 11om de har en topplockspackning.
I Stora Tvåtaktsboken hittar du en komplett reparationsanvisning för denna motor (och 20 andra).
Jim Lundberg




