Fråga: Jag håller på att renovera en A-Ford Tudor 1929 och jag undrar vilken oljeviskositet ska jag ha i bakaxeln och vilken mängd ungefär. Har du även besked på typ av olja i motorn så vore det toppen.
Svar: De oljor som Ford själva rekommenderade 1929 är inte lika de som vi har idag. Vi passade därför vidare frågan till Svenska A-fordarna, en klubb som du för övrigt kan ha nytta av att var med i.
-Jag kör med Statoils SAE 85/140 API GL5 i bakaxeln, säger deras ordförande Bertil Björkman.
I bakaxeln går det i cirka en halv liter. Fyll på upp till nivåpluggen och tänk på att oljan är seg, så det tar en stund för den att rinna ner ordentligt. Hittar du motsvarande olja någon annanstans är det viktigt att den uppfyller kraven för API GL5.
Samma olja används även i växellådan och i styrväxeln. Åtgången är cirka en liter i lådan, fyll på till nivåpluggen, och någon deciliter i styrväxeln.
-Till motorn använder jag Biltemas SAE 50-olja som brukar finnas bland motorcykeloljorna. Det är en gammal typ av mineralolja som ger en oljedimma, vilket behövs för en stänksmord motor. När vi ändå är inne på bilens vätskor – jag rekommenderar även att ha K-sprit i bensinen med tanke på dagens bensin.
Det går åt cirka 4,5 liter olja till motorn.
Lycka till
Robert Gustavsson
Länktips: Instruktionsbok A-Ford (engelska)




