ILO Piano som vägrar starta

Fråga: Hej Jim! Nu har jag fått ihop min ILO Piano motor. Har gjort rent allting i motorn och tvättat bort all smuts, satt dit ny kolv, packboxar, rem, stift, packningar och olja (rak SAE30). Smörjde upp alla lager i motorn, gjort i ordning förgasaren, lödit dit nya kablar på tändplattan så alla kablar är nya och hela, ställt tändningen (0,4mm på brytaren), slipat bort all rost och smuts från topp och cylinder och polerat hela motorn med autosol.

Så den är riktigt fin och allt verkar frid och fröjd. Men den startar ändå inte! Först verkade den vilja starta men den var seg, så jag hällde soppa direkt i cylindern och sprang igång den och då small det till och sedan dess har det inte varit ett dugg liv i den.  Kan ha smällt lite extra eftersom jag inte hade avgasröret på, men detta lät väldigt högt.

Har fortfarande bra gnista och det blir soppa på stiftet, men däremot har 1:an och 0ans växel bytt plats medan 2:an ligger kvar på sin plats och det går även inte att kicka den. Förmodar att något har blivit fel med alla dessa kugghjul i motorn, men de har jag satt tillbaka precis som de satt innan.

Jag får väl garanterat riva ner den igen, men vet du vad det kan vara för fel? Eller vet du om det finns någon skiss på hur det ska se ut med dreven när man sätter ihop motorn så man kan riva ner den och se så allt verkligen är korrekt.

Mvh Jocke

 

Svar: Om tändstiftet blir fuktigt har du tändningsproblem. En renoverad och justerad motor ska hoppa igång på ett par kickar och fungera bra. Testa med att byta tändspole och kondensator.

När det gäller växlarna har jag inte varit med om det du beskriver. Jag lägger ut en sprängskiss på motorn, men där ser man inte mycket. I Stora Tvåtaktsboken har du en komplett arbetsbeskrivning för denna motor.

Jim Lundberg

ILO Piano som vägrar starta

Rulla till toppen