Saab 96 V4: byta koppling

Fråga: Hejsan, Saab 96:an 1979 har börjat föra oljud från urtrampningslagret. Koppling, lager och tryckplatta från Sachs är inköpta, och nu skall motorn snart plockas ut. Men med mina 19 vårar är de ju förstås första gången jag skall göra detta, och därför skulle jag vilja veta:

1. Hur gör man detta byte lättast?

2. Viktiga åtdragningsmoment under processen

3. Annat som är vettigt att byta när motorn är ur?

Tack för svar på förhand.

Ung Saabist från Finland

Svar: Kul att du håller den bil rullande. Inför en så stor reparation som kopplingsbyte är det alltid klokt att skaffa en verkstadshandbok. Det lättaste sättet är förstås att lämna in bilen på en verkstad, men jag antar att du vill göra jobbet själv. Ett garage, en motorlyft, starmotornyckel och ett centreringsdon till kopplingen är nödvändigt förutom vanliga handverktyg.

1: Demontera huv och frontplåt. Töm kylsystemet och demontera kylaren. Lossa nödvändiga kylarslangar, lossa avgasröret, motorfästen, slang till bensinpump med mera. Demontera startmotorn och skruvar till växellåda. Glöm inte alla elektriska kablar och liknande. Därefter lyfter du ur motorn. Jag rekommenderar även att du lägger en kloss under växellådans framkant för att underlätta återmonteringen av motorn. Skruva bort kopplingen och montera den nya. Centrera lamellerna innan du drar fast tryckplattan. Byt urtrampningslagret som sitter på ingående axeln i växellådan.

2: Saab uppger inga åtdragningsmoment för kopplingen i sin verkstadshandbok, men dra åt bultarna ordentligt.

3: En rejäl rengöring är aldrig fel. Sök efter eventuella läckage och kolla över startmotorn. Passa även på att packa om kopplingshydrauliken när du ändå har bytt koppling, fast det kan du vänta med till motorn är på plats.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen