Fråga: Finns det någon annan kolv som passar Pilot FM 504-motorn? Ifall det skulle bli aktuellt någon gång, 40 mm är diametern.
Peter
Svar: Om man ska montera en kolv av ett annat fabrikat så är kolvbultshöjden, alltså bultens placering i höjdled, ett av de viktigaste måtten. Detta mått räknar man från kolvtoppen ner till bultens hål. Om detta mått stämmer behöver man inte sätta upp cylindern i svarven för att ta bort gods i över- eller underdel. Eller tillverka distansplattor för att höja cylindern vilket även kan ställa till det om topplocket har ett motorfäste – då stämmer inte motorfästena längre. Sedan får man givetvis kolla skörten, alltså kolvens nederdel som bland annat styr insugningstiden, fast det brukar oftast leda till att man får lite mer ”sprutt” i motorn då nya kolvar ofta har en kortare skört = längre insugningstid.
Nu vet jag inte vad Pilotmotorn har för kolvbultsdiameter, men det ser ut som 12 mm på bilden. I så fall finns det ett större utbud än om det är 10 mm bult. Zweirad-Unionmotorerna har 40 mm cylinderdiameter och 12 mm bult. Okänt vilken kolvbultshöjd. Husqvarna Flinta har 40 mm i 2:a överdimension, men 10 mm kolvbult. Detta går lätt att fixa genom att tillverka en ny kolvbultsbussning med mindre hål. Kanske en kolv till Puch 60 cc passar – den finns med 10 eller 12 mm bult och är 40 mm (inte 41 mm som jag tidigare påstått).
Det finns säker många kolvar som passar till din Pilot även om 38 mm är mer av en ”mopedstandard”. Ta med dig kolven nästa gång du besöker din mopedhandlare – det finns ju en massa kolvar till EU-moppar också. Någon som har tips om kolvar till Peters Pilotmotor?
Jim Lundberg




