Fråga: Hej Jim! Har ett problem som du kanske kan hjälpa mig att lösa. Bilagda skiss föreställer ett uttag på sidan av cylindertoppen (av lättmetall) till bland annat värmepaketet i en Mercedes Benz 220 S från 1959, även kallad Bullmerca. Den streckade detaljen är resterna av ett slags svivelutgång som slutar i en vinklad rörstos med vulst. Rörvinkeln var genomrostad och jag kapade rörstosen och tillhörande låsnippel (se kapningslinje) i tron att sedan kunna gänga av hela kopplingen för utbyte/reparation. Detta gick ej. Har försiktigt värmt flera gånger runtom med svetslåga utan att kopplingen (stål) kunnat lossas.
Vad göra? Finns det ett superlim att använda till exempelvis ett kopparrör på 15 mm som man driver in den streckade detaljen? Kopparröret måste naturligtvis förses med en utvändig gänga som möter någon slags ställmutter för att säkerställa den axiella kraft som behövs för att det ska bli tätt mot vattenläckage i topplocket. Svetsning/hårdlödning är inte gångbart då motorn sitter kvar i bilen och åtkomligheten för att ordna med en fog runtom hela utgången från nippeln är problematisk eller omöjlig. Vågar heller inte värma kraftigare med tanke på lättmetallen och intilliggande packningar. Bränslesystemet är tomt sedan länge.
Tacksam för tips!
Arne Hörnsten
Svar: När två detaljer rostar (korroderar) ihop så fylls utrymmet mellan dessa av oxider som bildar ett slags ”cement” vilket förhindrar att man kan ta isär detaljerna. Aluminium utvidgar sig mer än stål vid uppvärming vilket är bra i detta fall då hålet blir aningen större än den fastrostade stålnippeln även om båda materialen håller samma temperatur. Tyvärr så räcker denna skillnad inte alltid till för att detaljerna ska kunna skruvas isär. Ett trick är att värma ståldetaljen till rödvärme med en koncentrerad svetslåga så att oxiden bränns upp. Risken att omgivande aluminium ska smälta är minimal då värmeöverledningen från stålet till aluminiumet är mindre än värmeavledningen genom aluminiumet, men var ändå försiktig. Oxiden isolerar även en del mellan metallerna, men man ska ändå vara uppmärksam då gaslågan kan ”spreta” litet och kanske smälta aluminiumet partiellt. Låt sedan nippeln kallna något och passa på att gänga ur den medan topplocket fortfarande är uppvärmt efter denna behandling.
En annan metod är att lossa nippeln rent mekaniskt. Man knackar då med en hammare rakt på nippeln (Samma riktning som när man slår i en spik i en bräda). Man knackar då inte så hårt, men väldigt många gånger mot nippeln. Se även till att knacka varvet runt och inte bara på ett ställe. Använd helst en mässingshammare så att själva nippeln inte smids ut. Alternativt kan man hålla en mässing- eller kopparbit mot nippeln om man bara har en vanlig hammare av stål. Genom att knacka enträget på nippeln så kommer den att röra sig inåt på grund av plastisk deformation av aluminiumgodset. Det är inte många hundradelar det handlar om, men det kan vara tillräckligt för att ”oxidcementen” ska skaka sönder och tappa greppet. Denna metod fungerar även bra på fastrostade luftnipplar i bromsok och cylindrar. En tunn olja, typ 5-56 eller WD40 är alltid bra att spruta på så går det lättare att vrida runt och risken för skärning minskar. Givetvis kan man kombinera bägge dessa metoder med värmning respektive knackande. Man kan också ta ett bågfilsblad och såga ett, eller flera, längsgående spår inne i nippeln, men det är svårt att veta hur djupt man törs såga innan man karvar i aluminiumgodset. När det gäller denna typ av problem är uthållighet det viktigaste. Tar man i för hårt direkt kan skadorna istället bli större.
Jim Lundberg




