Sota kolvar i Ducati

Fråga: Hej! Har du något bra medel att rekommendera för sotning av kolvtoppar? Helst skulle jag vilja lösa det på kemisk väg med kolvarna kvar i motorn. Gäller en tvåventilers Ducati i detta fallet:) tack på förhand!

Malkus Arlemark

 

Svar: Jag är lite tveksam till att använda kemiska ”undermedel” för att sota en motor. Sot på kolvtopp, ventiler och förbränningsrum brukar inte vara något större problem på fyrtaktare nuförtiden. På 1930-talet var det vanligt att man sotade motorn och slipade in ventilerna med några hundra mils intervaller. Nya oljor och motorkonstruktioner har lett till man normalt inte behöver sota någon gång under motorns/fordonets livslängd.

Men om man nu har ett ansenligt sotlager i sin motor som kan bero på dåliga oljeringar, slitna styrningar eller billig olja så vill jag nog rekommendera att du lyfter topplocket och skrapar bort sotet från kolvtopparna med en skrapa av aluminiumplåt (som inte repar kolvarna). Undvik slippapper som dels repar kolvtopparna och ger nytt sot bra fäste, men som också kan släppa ifrån sig slipkorn som trillar ner i spalten mellan kolv och cylinder vilket kan ge onödigt slitage. Men framför allt ska man ta bort orsaken till att det byggs upp sot i större mängder = renovering.

Förr i tiden brukade man blästra bort sot med krossade nötskal som då inte skadar motorn om det blir några partiklar kvar. Idag har man mer och mer börjat blästra med kolsyreis som möjliggör att man kan blästra motorn som den är och sedan i princip kunna starta den direkt efteråt. Kolla på denna film Fredagsfilmen: Blästra med kolsyra.

Jim Lundberg

Rulla till toppen