Fråga: Hej Jim. Tack för goda tips. Har tänkt bättra på rostfläckarna på min moped. Jag vill ej lackera om, utan vill bevara originalskicket. Tror att denna lack ej var så lyckad kvalitetsmässigt, köpte en likadan moppe i mitten av 60 talet som var betydligt mer rostig än detta exemplar. Mopeden är en Monarped 1957.
Christer Hallgren
Svar: Tyvärr så kan man inte gå in till sin färghandlare med de gamla färgbeteckningar och färgkoder som gällde förr, då vissa av dem var interna beteckningar (exempel Crescent E-Type som var ”Piratröd”). Dessutom har lackernas kemiska sammansättning förändrats under åren.
Det bästa, och nästan det enda, som gäller är att ta med sig ett färgprov från det fordon som ska lackeras till färghandlaren så får de ta fram rätt kulör med färgkarta eller med färgspektrometer. Då gäller det att ta ett prov som inte missfärgats av exempelvis gummi eller olja eller som blekts av solen. Under bensintanken eller inne i lykthuset brukar färgen vara intakt. Men innan man åker till färghandlaren bör man rengöra ytan på provet med exempelvis en mild rubbing, typ lackrengörning för att ta bort eventuella missfärgningar i ytskiktet. Om man har en väldig tur kan någon annan redan gjort jobbet och har en modern färgkod till det fordon man vill lackera.
På Classic Motor har vi långtgående planer på att ta fram några av de vanligaste moped- och motorcykelkulörernas färgrecept i samråd med en lackeringsfirma, men det är ett jättejobb och vi vågar inte utlova när det blir klart och hur många kulörer vi får fram.
Jim Lundberg




