Fråga: Jag har en Volvo 740 1988 som är ombyggd till traktor. Inga ombyggnader gällande motorn har dock gjorts. Innan jul slutade den starta, jag kontrollerade tändspolen, tändstiften med mera men de fungerade felfritt, liksom de båda bensinpumparna. Det kom bensin till insprutningsbryggan och efter många om och men hittade jag orsaken – styrboxen var trasig.
Nu till frågan.
För någon dag sedan stannade motorn när jag skulle svänga i en korsning, och det verkar som det är styrboxen som krånglar igen. Har jag lyckats köra slut på två styrboxar under tre månaders tid? Eller kan det vara någon jordning som krånglar? En kompis tror att generatorn är sönder och ger överspänning, då säkringen till ena bakljuset går sönder regelbundet.
Jag öppnade upp den gamla styrboxen och hittade två lödningar som var rätt mörka.
Har ni några idéer? Jag börjar bli lite förtvivlad över detta problem.
Mvh
Malte
Svar: Några idéer har vi. Två styrboxar tyder på att problemet ligger utanför boxen, om du köpte en ny styrbox – var den begagnad beror det nog mer på otur. Kontrollera generatorn så den inte ger för mycket spänning. Montera den i en annan bil och mät med en multimeter.
Kontrollera också jordflätorna och andra jordpunkter så problemet inte ligger där. Kontrollera även bränslereläet under säkringsdosan – kablarna till reläet har en tendens att kunna bränna ihop.
Dessutom är det viktigt att styrboxen skruvas fast ordentligt. Ligger den och glappar så är risken ganska stor att de går sönder.
Hoppas att dessa tips hjälper dig att få fart på Volvon.
Lycka till
Robert Gustavsson




