Fråga: Hur ersätter jag kylflänsar på gammal gjutjärnscylinder? Ett flertal flänsar saknas. Tips om tillvägagångssätt eller kontaktperson önskas.
Sture
Svar: Det säkraste sättet är att hårdlöda när det gäller gjutjärn. Svetsning är svårare att lyckas med då det gärna vill bli sprickor på sidan av fogen när metallen kallnar och krymper. Det finns särskilda svetspinnar för ändamålet, men hårdlödning är nog lättare att lyckas med. I Classic Motor nr 12/2005 finns en artikel om hur man lagar avbrutna flänsar på en gjutjärnscylinder.
I korthet går det till så att man hårdlöder tillbaka den avbrutna flänsen eller en nytillverkad av vanlig plåt. Om man tar flänsar från en skrotad gjutjärnscylinder får man samma värmeutvidgning i flänsen som i övriga cylindern vilket minskar risken för framtida sprickor. Det man behöver är en gassvets, några pinnar silverlod (som har relativt låg smältpunkt) och flussmedel. Om cylindern i fråga ska borras om gör man detta efter reparationen eftersom värmen kan orsaka att cylindern slår sig något. Förvärm cylindern sakta och jämnt innan lödningen så att skillnaden mellan dess kallaste och varmaste del är så liten som möjligt. Precis efter avslutad lödning kan man med fördel svepa in cylindern i glas- eller stenull så får den kallna sakta vilket minskar spänningar i godset.
Jim Lundberg






