Puch Dakota med bucklig bensintank UPPDATERAD

Fråga: Hej Jim!
Jag undrar om Du har kläm på någon som har bra teknik för att ta ut dessa besvärliga bucklor på kromad tank. Jag jobbar med en Puch Dakota och för dem finns inte nytillverkade tankar som det numer finns till Floridan. Har hört någon gång att det skall finnas en teknik för detta angående bilplåt? Kanske inte stämmer?
MVH
Per i Eskilstuna.

 

Svar: När jag riktar tankar så använder jag en bockad rundstång där jag svetsat på en rundad dyna som används som mothåll. Detta verktyg kläms i skruvstycket och så trär man över tanken genom hålet för tanklocket. Nu kan man antingen ”gnugga” ut bucklan med dynan eller så håller man dynan mot bucklan som ett mothåll medan man knackar utifrån med en hammare. Om man riggar upp en laserpekare så att laserstrålen träffar mitt på dynan så har man full koll på var dynan befinner sig med tanken på plats. Använd inte tryckluft för att trycka ut bucklorna annat än om bucklan är extremt mjuk och har stor yta. Man kan även testa med vanligt kranvatten som håller några kilos tryck, men även här gäller att bucklan är mjuk och stor. Tänk bara på att tanken kan expandera och ändra form av trycket!

Men att rikta en tank som ska kromas är inte lätt. Minsta hundradels millimeter ojämnhet kommer att synas klart och tydligt i det blanka kromet. De tankar som jag har riktat skulle lackeras – inte kromas, och då kan man alltid rädda situationen med tenn eller karosserispackel. Mitt tips är att du tar med dig tanken till en kromfirma som får ge dig ett utlåtande om vilka åtgärder som kan behövas. Små ojämnheter kan ”spacklas ut” med hjälp av surkoppar som läggs på elektrolytiskt.

Jim Lundberg

Uppdaterad 2013-02-21

Per har gett sig på tanken och vi har fått bilder på både före och efter riktningen (se nedan).

Hej Jim! Nu har jag provat att förbättra utseendet på min tank. Köpte laser och tillverkade ett starkt mothåll med en lagom konvex yta som jag fäste i ett stort skruvstycke på min arbetsbänk. Utan laser vore jobbet otänkbart. Okej, jag fick väl till de mjukare bulorna rätt bra men typ spikbula liten och djup är lite svårare. Otroligt att ett icke mätbart fel ser ut som jättestort på kromyta. Bifogar 3 bilder före samt 3 bilder efter. Svårt att fota blank yta.
Tack för fina tips!
MVH
Per i Eskilstuna.

Puch Dakota med bucklig bensintank UPPDATERAD
Före
Puch Dakota med bucklig bensintank UPPDATERAD
Före
Puch Dakota med bucklig bensintank UPPDATERAD
Före
Puch Dakota med bucklig bensintank UPPDATERAD
Efter
Puch Dakota med bucklig bensintank UPPDATERAD
Efter
Puch Dakota med bucklig bensintank UPPDATERAD
Efter

Rulla till toppen