Fråga: Hur konstaterar jag enklast om kolvringarna har fastnat i spåren? Jag håller på med en gammal Rover 3500 som har stått i 20 år, den gick som en påse nötter och hade ungefär 50% kompression på de cylindrar jag kom åt att testa (det är TRÅNGT runt motorn). Jag plockade bort både topparna som visade sig vara ett par tiondedelar skeva; ventilerna är täta så för säkerhets skull vill jag gärna veta om ringarna tätar ordentligt, och helst utan att plocka isär motorn.
Räcker det om jag fyller loppen up med dieselolja och ser om det försvinner? Man kan ju få loss en motor som inte går runt med diesel i cylindrarna, man kanske kan få loss ringarna med?
Preben Fuglsang
Svar: Ett klassiskt trick för att utröna vad som läcker är att spruta in några milliliter olja i den cylinder som ska undersökas med en oljekanna. Sedan får det hela stå en stund så att oljan hinner sippra ner i ringlandet runt hela kolven. Nu tar man ett nytt kompressionsprov. Om trycket nu är högre är det ringarna som läcker – är trycket lika lågt som innan är det ventilerna som läcker.
Nackdelen med en V8 (eller Chryslers lutande sexa) är att det tar tid för oljan att krypa runt hela kolven då det råder ”uppförsbacke” i den lutande cylindern. Dessutom ska man helst spruta in olja i en cylinder åt gången och testa denna eftersom oljan annars kan stänka upp till ventilerna på de andra cylindrarna om man kör länge med startmotorn och då vet man inte längre vad som oljan tätade.
Att hälla i diesel eller liknade lättflytande vätskor (fotogen, lacknafta och liknande) visar inte så mycket då samtliga kommer att rinna förbi kolven eftersom alla kolvringarna har en öppning där vätskan sipprar igenom. Möjligtvis kan man ta fram stoppuret och se hur lång tid det tar för en viss mängd vätska att försvinna ner i tråget på respektive cylinder. Då kan man se relativa skillnader möjligtvis. Däremot kan dieseln hjälpa till med att lossa ringarna i spåren, men då krävs nog upprepade behandlingar eftersom allt rinner igenom på relativt kort tid. Fastbeckade kolvringar brukar lossna efter en tids körning eftersom kolvens aluminiumlegering utvidgar sig mer än kolvringarna av värmen vilket leder till att de ”masseras” loss. Men man ska köra lugnt under den perioden så man inte bränner sönder ringlandet eller fyller tråget med oförbränd bensin. Om det inte hänt något efter några mil bör man nog ta isär motorn och åtgärda felet mer handgripligt.
Jim Lundberg




