Fråga: Hej! Hur tar man lämpligast bort ytrost på vevtapp DKW RT 250 samt hur får man bort gammal Permatex? På ramlagertappen för infästning av generatorankaret finns det ytrost. Kan jag putsa den rosten med fin putsduk och sedan avsluta med Autosol? Generatorankaret måste ju kona fast ordentligt utan risk för att deformera konan med putsduken. Vet att du brukar rekommendera att man tar svänghjulet/generatorankaret och gnuggar det fram och tillbaka mot konan på vevaxeln med ventilslippasta emellan för att få ett bra fäste, men tar det rosten också?
Det lilla styrstiftet som saknas på vevtappen. jag tänkte ta ett styrstift från en sämre vevaxel, men hur får man loss dessa stift? Hur tight skall vevaxeln passas in i ramlagren på drivsidan? Hur får man bort gamla rester av permatex, den bruna sorten som man penslar på. Den luktar mer som klister eller kåda, den stelnar inte helt utan blir som knäck eller gammal kola.
Med vänliga Hälsningar Bengt.
Svar: Om det bara är ytrost som på bilderna kan man gnugga bort rosten med en scotchbrite-duk eller våtslippapper, korn 400-800. Vid så här små rostangrepp blir det bara små spridda gropar i axelns yta medan själva konan håller formen. Ventilslippasta tar bort både rost och metall, men bör av den anledningen inte användas i onödan, utan bara när problemet består i att konorna inte har samma form och greppar dåligt.
Styrstift kan sitta med enbart presspassning (=negativt spel) eller med hjälp av längsgående räfflor som ökar greppet mot hålets väggar. Dessa stift är egentligen inte tänkta att lossas så att de återanvändas, utan man brukar endast dra ur dem om de är slitna eller skadade. Dessa stift tar ju inte upp något vridmoment utan ska, som namnet antyder, styra saker rätt i inbördes läge. På din axeltapp ska stiftet styra generatorankaret i rätt läge så att brytarnocken i ankarets ytterände i sin tur hamnar i rätt läger relativt kolvens position (tändläge).
Om du har tur kanske det går att dra ur de gamla stiften utan att skada dem, men det kanske är enklast att tillverka nya av exempelvis skaftet av en snabbstålsborr. Lås dem med Loctite. Eller så köper du en så kallad cylindrisk pinne (CP) exempelvis med DIN-nummer 7. Alternativt en räffelpinne DIN 1473 eller 1474. Dessa finns på industributiker och kostar inte många kronor, bara man får köpa dem som privatperson.
När det gäller axeltapparnas passning i ramlagren ska de helst gå lite trögt in i lagren. De ska inte glappa, och om de gör det får man fylla mellanrummet med ett lämpligt spaltfyllnadlim, Typ Loctite 638. Slå inte körnslag i axeln som en del gör.
Permatex och även Schellack är spritburna tätningsmassor och tvättas då bort med exempelvis rödsprit (T-Röd). Om detaljen är ordentligt ingrodd kan man lägga på en ”kompress” bestående av en spritindränkt trasa över stället som ska rengöras. Sedan tar man vanlig Gladpack (plastfolie) och lindar in detaljen så att spriten inte hinner dunsta innan den löst upp packningsmassan. Samma trick som när man tar bort färg med bromsvätska.
Jim Lundberg




