Växelspak: varianter

Fråga: Jag är mycket intresserad av varianter på växelspaken. Vilka annorlunda lösningar har funnits på växelväljare? Mycket intresserad av de som inte är sparkar, utan helt andra lösningar. Vet du några modeller som har haft annorlunda lösningar?
/L

Svar: En verklig storsäljare har haft en annorlunda lösning, nämligen T-Forden. Där lada man till exempel i backen genom att trycka ner en pedal. Under 1910-talet var det även vanligt att växelspaken satt utanför förarutrymmet – på fotsteget. Men spakar är som sagt den vanligaste lösningen, oftast placerad på kardantunneln, även om de under 1940-1960-talen hade hård konkurrens från spakar placerade på rattstången. Vissa tillverkare valde att ha växelspaken på instrumentpanelen, mest känd i den genren är Renault 4.

När automatlådorna blev populära blev placeringen av växelföraren inte lika viktig, inte heller utförandet. Imperial hade in liten spak mitt på instrumentpanelen. Chrysler använde under några år tryckknappar för att välja växel på sina automatlådor. Edsel valde samma lösning, men då var knapparna placerade i rattcentrum istället för på instrumentpanelen (se bild ovan).

En del bilar hade elektrisk överväxel – på båda sidor av atlanten – som kunde manövreras med en strömbrytare som satt antingen på panelen, rattstången eller på själva växelspaksknoppen.

På 1960-talet gick Chrysler tillbaka till traditionella växelväljare på antingen rattstången eller på kardantunneln. Sedan dess har det inte hänt så mycket med växelspakarna fram till nu. Lincoln går numera att få med tryckknappsautomat med knappar på instrumentpanelen och Fiat 500 har samma lösning fast där sitter knapparna på den konsol där man vanligen hittar golvspaken.

Det här är bara ett litet axplock – har någon läsare fler exempel är ni välkomna att nämna dem i fältet för kommentarer nedan.

Robert Gustavsson

Växelspak: varianter
Imperial valde att ha växelväljaren på instrumentpanelen, bilden är på 1955 års modell.
Växelspak: varianter
Dodge hade ofta tryckknappsautomat, exempelvis som på denna Dodge Truck 1960.
Växelspak: varianter
Golvspak har dominerat under många år men nu går en del bilar att få med tryckknappsautomat igen, exempelvis Lincoln…
Växelspak: varianter
…och Fiat 500.
Växelspak: varianter
Renault hade växelspaken på panelen på vissa modeller, exempelvis på den klassiska Renault 4.

Rulla till toppen