Bättre bakljus på Puch Dakota

Fråga: Hej Jim! Har Du något bra förslag angående bättre baklyse än de 6V 3W som glöder lite? Finns det komponenter och någon idé om hur man kan använda led eller diodlampa? Kjell & Company har ju massor med komponenter, men hur få till det?
MVH
Per Larsson

 

Svar: Om baklyset är dåligt så är det förmodligen något som är fel. Beroende på årsmodell kan strömförsörjningen till baklampan se lite olika ut. Riktigt gamla modeller har bara en sladd (gul) från motorn till allt lyse på mopeden. Lite senare kom en separat spole till baklyset som ligger ovanpå ljusspolen (grå kabel) och denna spole ger bara ström när den underliggande ljusspolen är belastad av framlampan. Senare kom även en separat spole för bromsljus (grön kabel).

Ett fungerande baklyse med en 3-wattslampa syns normalt fullt tillräckligt i trafiken. Men man kan ”hotta upp” lyset med lysdioder (LED) som ger mer ljus utan att dra mer ström. Tyvärr så är de flesta LED-lampor för fordon avsedda för 9,5 till 12 volt. Dessutom är graderingen på ljusstyrkan inte enhetlig ännu så det är svårt att veta hur starkt en viss LED-lampa lyser. På vissa är bara strömförbrukningen utsatt, på andra anges ljusstyrkan (flödet) i lumen och på en del är ljusstyrkan angiven i mcd (millicandela). Detta skapar en hel del förvirring när man dessutom ska jämföra dessa mot en glödlampa vars effekt räknas i watt.

Man får helt enkelt prova sig fram. Många LED-lampor har ett begränsningsmotstånd inbyggt i sockeln. Om man lyckas få isär lampan kam man byta detta motstånd mot ett med lägre resistans för att få full effekt redan vid 6 volt som det är på äldre mopeder. Exakt vilket värde det ska vara är svårt att säga, men man kan prova sig fram på följande sätt: Kör 12-volts LED-lampan på 12 volt och notera hu mycket ström den drar (mA) med en multimeter. Kör den sedan med 6 volt och testa olika motstånd med lägre resistans än originalet tills samma strömförbrukning uppnås som med 12 volt. Många dioder fungerar med växelström som det ju är på äldre mopeder, men man kan även ansluta en likriktarbrygga (exempelvis Kjell & Company art.nr: 90-050) mellan strömkabeln och LED-lampan.

Det finns ett par LED-lampor hos Kjell & Company som kanske kan passa. Den ena har bajonettsockel BA9s och har artikelnummer 63-082. Det finns även en lampa med E10-sockel (samma som Puch-baklyset) med artikelnummer 63-005. men det finns risk för att denna är för ljussvag. Sedan är det oklart om dessa lampor går att ta isär utan att förstöra dem för motståndsbyte. Man kan även ersätta motståndet med en bit kabel och sätta det nya motståndet på utsidan (i serie med strömkabeln) om man inte hittar ett motstånd som är för stort rent fysiskt.

Kolla även med CTA Service som har 6-volts LED-lampor fast troligtvis bara med BA 15s –sockel vilket kräver en modifiering av lamphållaren.

Jim Lundberg

Bättre bakljus på Puch Dakota
Kopplingsschema för likriktare till mopeder med växelströmssystem

Rulla till toppen