Laga brusten vevaxel till Husqvarna

Fråga: Hej, jag har en Husqvarna 118cc där vevaxeln har gått av längst ut där den går över till gängor, där svänghjulet ska sitta. Något tips på hur man får ihop det igen eller var man kan köpa en ny vevaxel?

Tacksam för svar

Daniel.

 

Svar: Husqvarna 118 cc-motorerna har vänstergänga på svänghjulsmuttern och det är inte helt ovanligt att någon tagit till massor av muskler för att lossa muttern åt fel håll. Om du ska göra en reparation och har en svarv kan göra på följande vis. Planslipa änden på ramlagertappen så att alla ojämnheter i brottytan försvinner. Sätt upp vevaxeln i svarven och se till att den skadade änden är centrerad. Fixera vevstaken! Borra ett centrumhål med en dubbhålsborr. Nu kan man gå flera vägar. Enklast är att gänga upp ett hål och sedan dra fast svänghjulet med en skruv. Helst en vänstergängad, men en högergängad låst med Loctite fungerar också. Om du väljer en vanlig M10-gänga (standard = 10×1,5 mm) så borrar man ett hål på 8,5 mm. Väljer du M12 (standard = 12×1,75 mm) så borrar man till 10,2 mm. Det kan bli lite tunt gods i axeln med M12. Gänga med axeln i svarven så att hålet inte blir snett.

Man kan även tillverka en ny gängad ände (”adapter”) med exempelvis M10 i den ände som man gängar in i axeln och M12x1 vänster i ytteränden. Denna adapter låses i axeln med stark (permanent) gänglåsning. På detta sätt har man återställt axeln till originalutförandet. Tänk på att välja ett bra material i adaptern. Använd gärna en skruv med hållfasthetsklass 8.8 (står på skallen) som svarvämne. Tänk på att det vid gängningen går åt en hel del kraft vilket kan leda till att ramlagertappen vrider sig i vevskivan. Säkrast är att vrida runt på den axeltapp som ska gängas. Man kan tillverka två överfall som man drar fast runt axeln med en gummiduk närmast axeln. Sedan drar man runt axeln vid gängningen genom att vrida på överfallen med en rörtång eller liknande. Gummiduken skyddar axeln och ökar friktionen dramatiskt, men det gäller att alla spår av olja och fett är borttaget från axeln.

Jag skulle nog undvika att bygga upp en ny ände med svetsen. Det är osäkert hur stark övergången mellan svetsmaterial och grundmaterial blir. Det är också svårt att svarva rent en så ”knagglig” ände för gängning utan att sätta upp en kullagrad stödbock i svarven. Då bör man hellre rundslipa tappen. Man kan även hårdlöda fast en ny tapp om man borrar ett hål på några centimeters djup och ser till att ha en spalt på några tiondelar mellan adaptern och hålet så att lodet verkligen sugs ända in. Men all form av uppvärmning kan leda till att materialet blir svagare eller att det kroknar.

Om du vill ha en ny/bättre begagnad vevaxel så kan du kolla med TS Trading eller gå på veteranmarknader. Du kan annonsera gratis i Classic Motors privatannonser efter delar. Jag har för mig att du även kan använda nyare vevaxlar till Husqvarna 120 cc med vändspolning. Det enda som skiljer är utförandet på vevstakslagret. Är det någon som kan bekräfta att axlarna passar mellan bägge motorerna?

Jim Lundberg

Rulla till toppen