Fråga: Om man t.ex. vill sätta en modern, eller modernare och kraftigare V8 i en gammal 30-tals Amerikanare, skall man väl enligt lagen ombesiktiga och kanske till och med registrera om bilen? Har jag fel? Det är väl helt OK, tycker jag, den gamla konstruktionen utsätts ju för helt andra krafter med en många gånger mer hästkraftstinn motor under plåten.
Men nu till min fråga, gäller samma regler om man vill uppgradera en liten CZ 125cc från mitten av 60-talet till en samtida 250cc? Samma ram fanns med 125cc/ 7Hkr, 175cc/ 10 Hkr och 250c/ 12 Hkr. Alla modellerna hade samma hjul, samma bromsar, samma allt, förutom motorn. Alla motorerna har samma fäste, så uppgraderingen består bara i att ta ut en motor och sätta i en annan. Men effekthöjningen är ju inte särskilt hårresande, och framför allt kunde just den maskinen köpas samtidigt som originalcykeln.
Är man fortfarande tvungen att göra en ombesiktning, och till och med omregistrering? Eller kan man vissla och låtsas att det regnar? Ingen besiktningsman utan specialkunskaper kan se skillnad på motorerna… Den större är lite piggare bara.
Mvh
Andercz
Svar: Jag har talat med Bilprovningen om detta några gånger och svaret är kort och koncist: ”Varje teknisk ändring av fordonet kräver en ombesiktning”. Sedan kan det väl vara lite upp till samvetet vad man vill göra om det som i ditt fall är samma chassie till bägge motorerna – alltså ingen skillnad i tekniska prestanda.
Jim Lundberg




