Fråga: Hej Classic Motor. Jag har lyckats få tag på en gammal Monark M87 med ILO 150cc motor. Den har inte varit igång på cirka 12 år men funkade perfekt när den ställdes in, Men min fråga är egentligen mest vilken olja man ska ha så den inte löser upp gamla packningar och så vidare (går det med 15-40 olja?). Har sett att det läcker olja i mellan packningarna i motorn. Sen undrar jag också vilken blandning man ska ha i bränslet! Undrar bara om det finns några reservdelar, packningar, lager och köpa någonstans?
Tack så länge // Bill-Rocky 14 år gammal
Svar: ILO-motorn ska ha 7 deciliter SAE 50 i växellådan. Detta är egentligen en motorolja, men den användes flitigt som växellådsolja på 40- och 50-talet i mindre motorcyklar. Denna olja hittar du på diverse biltillbehörsbutiker. Biltema har en olja som heter Single Grade SAE 50 (artikelnummer 36-929). SAE 15-40 fungerar också, men är lite tunnare vilket kan öka på läckaget ytterligare.
Om det läcker olja mellan blockhalvorna så kan man stoppa läckaget utan att dela på motorn. Lossa alla skruvar som håller ihop blockhalvorna och dra isär dessa så att det blir en spalt på ett par millimeter i springan där packningen ligger. Om packningen visar sig vara hel kan du göra så här: Avfetta packningen med lacknafta eller avfettning och låt den torka. Ta sedan en pensel och stryk på något packningsklister (typ Permatex eller packningssilikon) i springan så att klistret verkligen hamnar på packningens sidor. Låt det torka någon halvtimme och dra sedan ihop motorn igen. Ha inte på för mycket klister så att det tränger in i växellådan. Om packningen visar sig vara trasig rekommenderar jag att du delar motorn helt och byter packningen. Då kan du även byta/kontrollera samtliga lager och packboxar i motorn vilket kan vara bra om de inte är bytta på länge.
ILO-motorn ska ha 4 % olja i bensinen. I princip fungerar vilken tvåtaktsolja som helst, men undvik marin- och snöskoteroljor då dessa inte är gjorda för de relativt höga temperaturer som råder i en luftkyld mc-motor. När din Monark var ny blandade man i motorolja SAE 50 i bensinen, vilket givetvis fungerar än idag även om moderna tvåtaktsoljor är bättre för både motor och miljö. Med moderna oljor kan du säkert gå ner till 3 %, men eftersom din motors ”svaga punkt” är kolvbultsbussningen i brons bör du inte understiga 3 %. Om du ska göra något omfattande reparationsarbete så finns det en komplett arbetsbeskrivning för denna motor (och 20 andra motorer) i Stora Tvåtaktsboken.
Jim Lundberg




