Fråga: Har bytt ramlager (L17) i en Sachs 98cc. Den har minimalt axialspel men kraftigt radiellt spel vid svänghjul och transmissionsdrev. Har även dova knackningar vid belastning. Går det att få vevaxeln stabil med dessa lager? Det radiella spelet var ungefär lika kraftigt innan lagerbytet, men då reagerade jag inte på något missljud. Hur får jag bort det radiella spelet? Jag tycker att det knappt kännbara axialspelet inte borde ge detta stora spel vid axeländarna.
Mvh Roger.
Svar: L17-lagren, även kallade ”magnetlager”, är egentligen inte ett vinkelkontaktlager utan ett ”vanligt” spårkullager där ytterringen är uppslipad på ena sidan för att man ska kunna dra ur innerringen med kulorna. Radialspelet (= vinkelrätt från axeln) ska därför vara som i ett vanligt spårkullager och framför allt inte kunna kännas. Om du har ett stort radialspel så finns det bara tre orsaker: 1. Lagrets ytterring glappar i hålet i blocket, 2. Lagrets innerring glappar på axeln, 3. Lagret är felaktigt. Det senare kan vara vanligare än man tror då det numera säljs många kullager från låglöneländer i Sverige som håller usel kvalitet och stora toleranser.
Magnetlagren är annars bra lager och man får mycket bärighet på litet utrymme eftersom dessa lager har lika stora kulor som vanliga spårkullager med större inbyggnadsmått. De dova knackningarna kan mycket väl komma från glappet i ramlagren – ett typiskt symtom för ramlagerglapp. Jag tycker du ska ta isär motorn och kolla närmare på dina lager. Lämpligt axialspel bör ligga på cirka 1/10 mm och justeras med shimsbrickor mellan lagrets inneringar och vevskivorna.
Jim Lundberg




